|
Wie? Wat? Waar? Dit gedeelte gaat over de E.K b-rijders. De auto , de Milleniun edition, heeft een aantal nieuwe onderdelen op de auto ten opzichte van zijn voorgangers. Wat: Europees Kampioenschap 1:8 Toerwagen Waar: Circuit M.A.C. de Baanbrekers Baanvelden 13 Rucphen Holland Wanneer: 25/26/27 Mei 2001 Do 24 Mei vrije / gecontroleerde training/ registratie Vr 25 Mei ochtend: gecontroleerde training in heatvorm / keuring Middag: getimede training met baanzetters Officiële opening van het evenement Za 26 Mei Heats en laatste finales Zo 27 Mei Finales en afsluiting evenement Opening van het laatste W.K. te Clermont Ferrand te Frankrijk Op een evenement als dit rijden er zoŽn 140 mensen mee. De GT modelauto nader bekeken De GT is een modelauto in de schaal 1/8 met een verbrandingsmotor van max. 3,5 cc en een carburateur diameter van max. 9 mm. Tankinhoud mag te hoogste 125 ml. zijn. De uitlaat dient een Efra goedkeuringsteken te bevatten. De totale lengte moet tussen de 270 en 330 mm zijn, de breedte max. 267 mm en de hoogte max. 150 mm. De body heeft het uiterlijk van een auto die de afgelopen 5 jaar heeft bestaan of nu nog bestaat. Mogelijke bodies zijn: " Mc Laren GT1 " Porsche 968 GT1 " Ferrari F40 " Marcos Deze dienen altijd een Efra goedkeuring te hebben in het materiaal. Er mogen geen accesoires aan de body gemaakt worden, behalve een achterspoiler die apart van de body is gemonteerd. Het minimum gewicht voor een 4 WD auto is 2500 gr. En voor een 2 WD 2400 gr. Dit is het gewicht op het moment dat de auto klaar is om deel te nemen met een lege brandstoftank en geen transponder aan boord. Controle hiervan kan geschieden voor de start van een heat, sub-finale, finale of achteraf. De wedstrijdleiding nader bekeken De wedstrijdleiding is het zenuwcentrum op een wedstrijd. De wedstrijdleiding zorgt voor : de kwalificatie heat indeling, de finale indeling, dat de resultaten bekend worden bij de rijders , dat de reglementen nageleefd worden en dat op het circuit alles zo sportief mogelijk verloopt. Bij de wedstrijdleiding worden de resultaten gemeten en deze worden verwerkt, wat het verloop van de wedstrijd bepaalt. Bv. de rondetijden, , diegene die de meeste rondjes heeft gereden in de kwalificatieheats is als eerste geplaatst in de finales. Vroeger werd er handmatig geteld. Als er 10 autoŽs op de baan waren, zaten er ook 10 mensen die een drukknop indrukken op het moment dat de corresponderende auto over de start/finish lijn komt. Tegenwoordig gaat dat automatisch met behulp van een tel lus en een transponder, netals in de formule 1. Tijdens belangrijke internationale wedstrijden kan de wedstrijdleiding het zich niet veroorloven dat er iets fout gaat. Zodoende laat men een tweede back-up systeem ter controle meelopen. ZoŽn wedstrijdleiding bestaat uit: " Een hoofd wedstrijdleiding " Assistent wedstrijdleiding/starter " Aantal scheidsrechters " Timekeeper " Assistent timekeeper " Technische controle " Zenderbewaking " Transponderuitgifte De laatste 2 jaar is er erg veel veranderd op en rond het circuit. Bestuurslid technische zaken Andre Boeren en consorten hebben puik werk afgeleverd. Stapsgewijs hebben ze diverse projecten op gepakt en uitgevoerd. Projecten die er eigenlijk al jaren lagen, maar steeds naar achter werden geschoven vanwege geld of tijdgebrek. Zo hebben we dus de mooiste kantine van Nederland, een douche ruimte, toilet gebouw. Ook de rijderstelling is helemaal gerenoveerd. Er staat glas in en er zijn deuren aan gebracht. Ook de paddock is weer helemaal opgeknapt en verhard. Tijdens de EK zullen veel verschillende nationaliteiten en veel verschillende merken strijden om het E.K voor B-rijders. Wat houdt het begrip B-rijder nu eigenlijk in? De toprijders van Europa zijn in 2 groepen ingedeeld. Je hebt dus A-rijders (deze horen bij de beste 40 rijders van Europa) en je hebt B-rijders (deze horen bij de groep 40-100) De A-rijders worden dus uitgevaardigd naar het W.K. te Sydney van dit jaar. De B-groep gaat dus naar Rucphen Holland voor het EK-B. Ook zullen er diverse fabrikanten hun top-rijders naar Rucphen sturen. Zo zal Serpent (Nederlands product) in ruime mate vertegenwoordigt zijn, maar er zullen ook veel PiccoŽs zijn. Zelf rij ik met de nieuwste Neo Saber Millenium mee. Waarschijnlijk krijg ik zelfs het laatste prototype uitgereikt, speciaal voor deze wedstrijd. Dit model heet de Neo Kingstar evo 1. Als dit gaat lukken, zien jullie binnen kort fotoŽs van dit model in de Radio Control. Opsommend denk ik dat jullie op deze wedstrijd de volgende merken te zien gaan krijgen: " Serpent " Picco " Mugen " Neo " SMP " HPI Ik hoop velen van jullie tijdens de EK-B GT1 te Rucphen te zien. Want wij Hollanders kunnen alle support gebruiken die mogelijk is. |
|