|
Uitleg en afstelling centrifugaal koppeling De standaard afstelling van een centrifugaal koppeling werkt niet slecht, toch kun je de werking ervan verbeteren door de afstand te meten van koppelingsschoen naar koppelingsklok. Dit heeft invloed op hoever en wanneer de centrifugaal schoentjes naar buiten gaan en dus ook de kracht die deze drukgroep dan uitoefend op de zwarte koppelingsschoen. Als deze afstand te klein is, blijven de schoenen te lang in het vliegwiel en zal de kracht van de drukgroep minimaal zijn. Het extra vermogen wat deze koppeling op kan leveren zal er niet uitkomen. Ook zal de koppeling in zo'n geval snel slijten. Als de afstand te groot is, wordt de koppeling te aggressief en bijna niet te dosseren. Ook kunnen de schoenen van de drukgroep er door deze kracht uit vliegen. De speling tussen schoen en klok hangt af van welk type schoen je pakt en de slijtage die erop beide zit. Stap 1 1. Start altijd met de waarde 8,2 mm gemeten van de bovenkant van de krukas naar de moer waar je het vliegwiel mee vast zet. Nu moet er nog een meting gedaan worden en die gaat als volgt: Stap 2 Verwijder de koppelingsklok en het hoofdlager wat in de klok zit. (5x10mm) Stap 3 Monteer de koppelingsschoen terug en draai M3 x 8 mm bout weer vast. Stap 4 Druk nu de koppelingsklok tegen de zwarte schoen en meet de afstand tussen de M3 x 8 mm bout en de bovenkant van de klok. Stap 5 Trek nu vervolgens de klok zover je kunt weg van de koppelingsschoen. De speling tussen deze 2 onderdelen noemen we het eindspel. Dit is een cruciale factor in het goed laten functioneren van de koppeling. Stap 6 Dit eind spel moet tussen de 0,5 mm en de 0,9 mm liggen. Het eindspel kan veranderd worden door ringen achter de conus van het vliegwiel te leggen of door er juist ringen achter uit te halen. Dan zijn er nog 2 verschillende conussen. De zwarte is langer en geeft minder eindspel dan de kortere gouden conus. Ook het merk motor speelt een rol. Het ene merk heeft een langere krukas dan het andere merk. Waarom zwarte geperforeerde schoenen? Ik prefereer de zwarte schoenen met enige gaten erin omdat deze schoenen het minste kans hebben om te gaan "plakken". De zwarte schoenen (die ik van een oude clutch shoe heb gemaakt) moet je wel even volboren met gaten van +- 4mm want anders komen de schoenen te snel naar buiten door de middelpunt rond vliegende krachten. Nadat je de schoenen in 3 stukken hebt gesneden en volgeboord hebt met gaten vervang je deze gewoon met de witte schoenen en je laat het veertje weg. De reden waarom ik deze schoenen nog meer gebruik is omdat de schoenen minder of geen onderhoud nodig hebben. En de tweede reden is omdat de schoenen iets sneller naar buiten komen waardoor de acceleratie gegarandeerd feller is. Je moet wel opletten als je deze schoenen gebruikt dat de speling van de koppeling tussen de 6 en 7 tiende ligt anders krijg je wat problemen met het afstellen van de koppeling. Nadat je de speling goed in orde hebt gemaakt kun je voor de drukveer een maat van +- 9.5mm gebruiken dit is wel de standaard maat die ik altijd aanhoud en die meestal wel gelijk goed is. ![]() |
|