Radio Control Race Clinic 2003

Radio Control Magasine

Hoi Racevrienden,

Dit jaar hebben we geen zomeractiviteit gehad in de vorm van het Megaspektakel, dus hebben we van uit Radiocontrol eens iets anders in het leven geroepen.

En wel een heuse auto rijles, genaamd RadioControl Race Clinic.
Op Zondag 7 September was het zover op het alom bekende circuit van Mac. De Baanbrekers te Rucphen.

DE GASTHEER

Het circuit van de Baanbrekers werd door de Firma Rasenberg Wegenbouw te Breda aangelegd in 1986 en in 1987 geopend.
De toplaag bestaat uit asfalt met daaronder een uitgebreid drainagesysteem, waardoor wateroverlast tot een minimum beperkt kan worden.
De lengte van dit circuit is 257 meter, de breedte 5 meter en het heeft 11 startvakken.
Het is een snelle baan met goede grip, door andere verenigingen beoordeeld met het cijfer 8.
De rijders staan boven op de rijderstelling, dat ruim is opgezet en tochtvrij.
Er is ook een aparte scheidsrechterruimte aanwezig.
Vr de rijderstelling is de pits aangelegd waar de rijders vanaf de baan zo binnen kunnen rijden en vervolgens hun weg op de baan kunnen vervolgen.
De pitsmaat staat onder de rijderstelling, alwaar hij direct hulp kan bieden (tanken, banden wisselen, sleutelen).

Naast de baan is de huisvesting van de wedstrijdleiding.
Van hieruit wordt de wedstrijd door de wedstrijdleiding geregeld.
Uitgebreide computerapparatuur staat daarbij ter beschikking.
Een lus op de start en finish lijn die in directe verbinding staat met de wedstrijdhome en met de transponders die door de auto's worden gebruikt, is de perfecte combinatie om de telling per seconde nauwkeurig te kunnen bijhouden.

Achter deze ruimte is het overdekte rennerskwartier gelegen waar gesleuteld kan worden, de paddock.
Een compressor staat ten allen tijde ter beschikking van de rijders.
Sinds 1998 hebben we ook een eigen kantine met terras, het clubhuis.
Een tribune, scorebord, aanbouw boven wedstrijdhome etc. behoren tot de toekomstplannen.

Sinds 2002 hebben we splinternieuw asfalt op het circuit liggen.
Dit ivm banden slijtage en weggedrag van de modellen.
Nu vliegen de rondetijden naar beneden. Zodoende wordt het ronderecord elk jaar bijgeschaafd.

DE CLINIC

Zo rond de klok van 9.00 stroomde alle voorinschrijvers binnen om zo rond de klok van 10 een deelnemersveld van ruim 30 mensen te hebben.

We hadden diverse klassen;

" Brandstof 1/8 en 1/10 Nitro
" Electro
" Bigscale

Na een uitgebreide briefing van Ferdi van Merode, altijd geflankeerd door zijn assistente Wiene Caspers, konden we om 10.30 aan de eerste heat beginnen.
Zo'n heat bestaat dus uit 10 minuten rijden en je zit dus met een aantal van 6 tot 10 mensen in de heat.
Uit kijken dus voor elkaar, maar ook voor je eigen spullen.
Vanuit de Baanbrekers waren er zo'n 18 mensen om de diverse rijders op weg te helpen.
Zowel qua wegligging, motorische tips als rij lijnen.
Dus in het begin was het echt zoeken naar de grijze stukken op het circuit (asfalt) en vooral uit de groene stukken blijven (gras).

Maar goed na 2 heats en dus 20 minuten rijtijd zag het er al best goed uit en werden er lekker al een 40 rondjes weggezet.
Ook de baan inzetters hadden het nu logischerwijs wat minder druk.
Na deze 2 heats kregen de rijders de gelegenheid om gezellig met elkaar de lunchbonnen op te maken.
Onder het genot van een drankje en een hamburgertje konden ze genieten van de diverse Baanbreker demonstraties.
Zowel op 1/5 gebied als op 1/8 gebied.
De 1/5 demonstratie werd verzorgd door Marc Martens namens de Baanbrekers aan gevuld met een groepje van zijn sterkste rijders.
De 1/8 demo werd door mijzelf gereden samen met nog wat jongens uit ons Neo team.

Na deze pauze restte ons nog de derde heat.
Deze werd natuurlijk het hoogtepunt van de dag.
Nu waren de motoren goed afgesteld, de auto's lagen goed op de weg en zodoende kregen de rijders nu de kans om hun snelste resultaat weg te zetten.

Na heat 3 was het tijd voor het concours d'Elegance.
Terwijl de wedstrijdleiding de finales gingen opmaken, koos een objectieve jury bestaande uit Paulien Hokke, Hans Busschman, Wiene Caspers en Joke Mannien de mooist gespoten body.

Op de foto zien jullie de winnaars:

1. Stefan Mesker
2. Odin Poulain
3. Ronnie van Drunen

En Odin had onder zijn Bigscale Impreza zelfs blauwe neon verlichting gemaakt. Strak hoor.

De Finales zelf:

Persoonlijk vond ik de 1/8 Nitro finale het mooist.
De 2 jongens die we heel de dag bijgestaan hadden werden respectievelijk 1 & 2.
Namelijk Jeroen Kruit en Niels de Zwijger, beide rijdend met een Serpent auto.
Dat is loon naar werken. Maar de jongens moesten het natuurlijk wel zelf doen.

Uitslag na 20 minuten finale:

1. Jeroen Kruit
2. Niels de Zwijger
3. Paul de Bruin

Bij de Bigscales waren de winnaars:

1. Ronnie van Drunen (jawel, die ging dus met 2 bekers naar huis)
2. Odin Poulain
3. David Smits

Deze finale was een afgetekende overwinning voor Ronnie daar hij 4 ronden voor Odin finishte.
Dan rest mij alleen nog de electro klasse te noemen.

De winaars:

1. Stefan Mesker
2. Peter van Rutten
3. Tim Schuurmans

Ook deze finale had een zeer sterke winnaar in de persoon van Stefan.
Ook hij sloeg een gat met de concurrentie van ruim 4 rondjes.

Na een mooie prijsuitreiking in de kantine van de Baanbrekers keerden we om 18.00 weer terug naar huis.
Nu is deelnemen natuurlijk veel belangrijker dan winnen en vooral het drive and learn aspect was deze dag het belangrijkste.
De reden van deze clinic was om de mensen die altijd maar alleen op een afgelegen parkeerplaats aan het proberen zijn en als het niet lukt of niet verder komen met de hobby er over nadenken te stoppen eens richting circuit te trekken en deze mensen wat basis kennis rc racen mee te geven.
Ook al mijn vorige columns waren in het bijzonder voor deze mensen bedoeld.

Het zou jammer zijn dat de rc auto's straks alleen nog maar voor elitegroep hanteerbaar zouden zijn.
(zowel financieel als technisch)
Vandaar dat we de meest voorkomende vragen en problemen met dit soort dagen in de kiem proberen te smoren.
Dus zou ik zeggen: keep on racing. ( en lees de tech talk columns)
Verder wil ik langs deze weg iedereen bedanken die deze dag tot het succes heeft weten te maken wat het geworden is.
In het bijzonder de Baanbrekers, NGU , kantinepersoneel en de wedstrijdleiding en alle vrijwilligers.

In een woord bedankt en wellicht tot een volgende keer.

 




















Archive Pictures by Fabien Mannien