|
Clubkampioenschap Ik race al sinds 1990. In die jaren waren vooral de clubwedstrijden het leukste en gezelligste om te doen. In 1990 nam ik van Nederlands Kampioen Jack de Pijper een Serpent Sprint over. Dit was een lange versie. In die tijd waren de Picco motoren erg goedkoop en betrouwbaar, dus schafte ik zo'n motor aan. Een Picco P5 met 048 uitlaat systeem. Dit was een leuke set om mee te beginnen en stiekem erg snel. Om een indicatie te geven: Ik reed mijn 1e wedstrijd al in dat zelfde jaar. En tijdens de 3e wedstrijd en teven mijn 1e keer dat ik dus met 9 anderen op de baan reed, perstte ik er toch maar mooi een 18 rondjes uit. Dat was toen een F2 top 10 tijd en zeker geen F3 tijd. Ik wist toen nog niet dat het weer 2 jaar zou duren eer er een langzame 19 uit zou rollen. De toppers toen, reden met een Top 8p motor en een BMT 891 chassis. Zij reden toen al 20 ronden. En dat terwijl beginnende rijders momenteel MRX 4 of 950 R chassis nodig hebben en Evo 5 motoren om 19 rondjes te halen. Als je 18 jaar wordt ga je ook niet gelijk lessen in een Ferrari F40. Toch? Nee, ik ben van mening dat je de eerste paar jaar beter met een wat rustigere auto en motor verhoudingsgewijs van start kunt gaan dan gelijk met een top set. Buiten dat het financieel aantrekkelijker is , leer je ook veel beter de basis begrippen en het rustig lijnen rijden. Want dat is nog steeds het belangrijkste. Je moet eerst constant kunnen rijden voordat je hard kunt rijden. Lijkt me ook logisch, wat heb je aan 3 snelle rondjes in een heat van 5 minuten waar je er 21 in een snelle tijd moet kunnen halen. En dat alles zonder fouten natuurlijk. Wat dat betreft is er geen marge meer. Ik heb met deze Serpent gereden tot juni 1992. In 1992 was er een B EK kampioenschap in Apeldoorn met de Corvette Stingray saloon body. Mister SMI Deutschland Bertram Kessler werd daar europees kampioen met een Serpent Excel. Ook Ilia van Gastel ging daar toen al rond als een raket met een soort gelijke auto als Bertram. Dus na een 2,5 jaar geofend te hebben met een Sprint had ik nu ook een monster, dacht ik. Maar toen begon de ellende pas............. De Sprint was natuurlijk al een doorgekauwde formule, met haast geen kinderziektes. De Excel was afgeleid van de BMT en had zo'n 100 instellingen extra. Hier was ik en misschien de andere Serpent rijders nog helemaal niet aan toe.......... Kortom het kostte me zeker 2 jaar om dit model goed te krijgen en te laten rijden zoals ik dat wilde. Met behulp van Ed Ijzerman, die toen ook zo'n auto kocht en in die tijd F1 reed en ik dus F3 kregen we het chassi dan toch voor elkaar. Met als resultaat een 4e plek op het clubkampioenschap van 1994! Ik gebruikte toen de Nova 2000 motoren, geprepareerd door Ed. Dit smaakte naar meer. Dus werd ik clubkampioen van de Baanbrekers F1 in 1995 en 1996. Ook in 1997 had ik wederom een terug val door de komst van weer een nieuwe Serpent en teven de 1e Salven auto en het eerste chassis wat uit de computer rolde, de Serpent Vector. Dit bleek later een zeer goede zet en van die chassis kennis pluk ik nog dagelijks de vruchten. Na een jaar flink wat getest te hebben en achter John Ermen in het kampioenschap geeindigd te zijn, kwam ik in 1998 vanwege de roadshow verplichtingen met Nikko niet toe aan clubwedstrijden wat ik erg moeilijk vond. In 1999 had ik weer zeer veel tijd om te racen omdat ik nu bij Serpent in dienst getreden was als Marketing en internet manager. Ik deed veel DTP, internet werk maar ook veel nieuwe producten testen, promoten etc. Ondanks dat ik van heel ver moest komen naar het bedrijf Serpent en ondanks dat ik mischien niet altijd even goed in het team pastte, heb ik het toch 2 jaar lang goed naar mijn zin daar gehad. Het moelijkste van dat jaar kwam in september toen onze voorzitter Frans Roks na een langdurig ziektebed kwam te overlijden. Frans was een soort vader voor ons allemaal en zorgde voor een goede harmonie binnen onze vereniging. Na veel races gewonnen te hebben dat jaar en voor de 3 keer clubkampioen geworden te zijn wil ik dan ook die titel aan hem opdragen. Half 2000 ben ik weggegaan bij Serpent MRC omdat het reizen me nogal opbrak. Ik kreeg toen kansen bij Neo Kingstar b.v. om mee te helpen aan een 1/8 racer en door hun gesponsord te worden. Later ben ik zelfs het merk gaan importeren en sponsoren ze mij bij de wedstrijden. Ik ben uiteindelijk weer na 2 jaar ook sneller met dit model gaan rijden als met de laatste Vector (spec 2000). Echter de concurrentie ging sneller vooruit met de Vector NT, 950 en de MRX3. In 2001 heb ik wel voor het merk Neo deelgenomen aan het EK en de GP v. Luxenburg. Meer hierover op deze site. Ik zat wel elke wedstrijd bij de beste 3 van de clubuitslagen en werd dan ook nog eens 2e en 3e. Mijn droom om clubkampioen met mijn Neo te worden is echter nooit uitgekomen. Ondanks dat ik in 2003 zelfs 21 ronden begon te rijden........... But, i 'll be back........ Ik lijk wel de gouverneur van California............ Groet Fabien |
|