|
Uitleg onderhoud borstelmotoren Het hart van een 1/10 electro touring car is de elektromotor. Als je een serieuze racer bent of zomaar met een aantal vrienden op een parkeerplaats rijdt is een schone motor een must om hard te blijven gaan. Wie wil er niet zien dat zijn auto harder gaat dan die van een ander? Deze handleiding neemt je mee in een aantal stappen om een snelle en schone motor te krijgen. Materiaal wat je nodig hebt: -Schroevendraaier (kruiskop) -Motor Spray of iets minder geschikt, remreiniger -Wattenstaafje -Tandenborstel -Hobbymesje -Lager of bushing olie -Soldeerbout of een soldeerstation -Draaibankje* (optioneel) Stap 1 - het uit elkaar halen van je motor Als je de motor uit je auto hebt gehaald, dan verwijder je eerst de borstelveren. Let op dat sommige veren verschillende kleuren hebben. Schrijf op een papiertje waar welke kleur hoort te zitten (+ of -) dit is makkelijker als je de motor weer in elkaar gaat zetten. Hierna haal je voorzichtig de koolborstels uit de houders. Als je dit gedaan hebt kun je de twee schroeven los draaien en uit de endbell halen. Nu kun je de gehele endbell van de motor lostrekken, let er wel op dat je dit voorzichtig doet want er kunnen ringetjes in de endbell of op het anker zitten. Onthoud goed hoeveel en waar welke ringetjes hebben gezeten. Nu kun je het anker uit het motorhuis trekken. Hiervoor is enige kracht gewenst door de magnetische kracht van de magneten. Let ook hier weer op eventuele ringetjes. Stap 2 - Het schoonmaken van het motorhuis (motorcan) Het schoonmaken van de motorcan is simpel. Spuit voldoende (2-4 sec) met motorspray zodat het vuil uit de motor kan lopen. Let op, als je dit lang doet kan het zijn dat de motorspray bevriest. Dit kan geen kwaad, gewoon laten drogen het verdwijnt vanzelf. Vergeet niet om het lager ook schoon te spuiten. Als de motorcan weer droog is kun je eventueel kijken of de magneten in het huis nog heel zijn en of er nog grote stukken zoals steentjes of zand in zitten. Hiervoor kun je de tandenborstel gebruiken om deze te verwijderen. Vergeet niet om een druppel lagerolie op het lager te doen, hierdoor krijgt het lager weer smering en loopt weer soepel en stil. Stap 3 - Het afdraaien van het anker (collector) Net zoals hierboven beschreven kun je het anker schoonspuiten met motorspray. Ook hier geldt weer dat het kan bevriezen als je veel spray gebruikt. Gewoon laten drogen, het kan echt geen kwaad. Besteed veel aandacht aan de collector (het koperkleuring loopvlak voor de borstels) Ga voorzichtig met een mesje langs de "lamellen" van de collector. Hierdoor haal je het vuil tussen de verschillende delen van de collector weg zoals stenen en zand. Wees wel voorzichtig dat je niet het borstelloopvlak bekrast of erger nog beschadigd. Misschien heb je geen draaibankje om de collector af te draaien. Vraag een vriend of een hobby winkel of ze dit voor je kunnen doen. Meestal vraagt de hobby winkel een kleine vergoeding om dit voor je te doen. Stap 4 - De endbell De endbell is meestal het vuilst. Ook hier geldt weer dat je de endbell schoon maakt met motorspray. Vergeet ook niet om de borstelhouders aan de binnenkant te reinigen omdat hier nogal eens vuil zit wat vergeten wordt. Kijk ook of de koolborstels nog goed zijn en of ze niet blauw of zelfs zwart zijn geworden. Is dit het geval dan raden wij je aan om nieuwe borstels te monteren. Vergeet niet om een druppel lagerolie op het lager te doen, hierdoor krijgt het lager weer smering en loopt weer soepel en stil. Nu zijn we aan het laatste onderdeel gekomen, de borstelveren. Maak deze schoon met een borsteltje en kijk of ze niet verbogen of blauw zijn. De veren moeten allebei dezelfde lengte hebben, is dit niet het geval dan kun je ze vervangen door nieuwe. Een versleten borstelveer zorgt ervoor dat je motor minder hard loopt. Zet nu je motor weer in elkaar en zie dat de motor weer maximaal presteert!! |
|