E. K. 40+ 23 Augustus 2014, verslag van Peter van Marion

We waren op dinsdag voor de EK al naar camping de Posthoorn in Rucphen vertrokken.
We is in dit geval vrouw, zoon en ikzelf.
Achteraf gezien geen goed plan om met de familie te gaan kamperen, want het was de koudste 19 augustus in 90 jaar, en regen hebben we ook genoeg gehad...

Vanaf woensdag mochten we pas trainen, omdat we anderhalve week eerder de NK nog in Rucphen hadden gereden.
Veel internationale 40+ rijders waren al vanaf maandag op de baan.
Het was goed om diverse rijders na vele jaren weer eens terug te zien.
En er was voldoende tijd tussen de trainingssessies om even bij te kletsen.

Tijdens de training bleek al dat het heel snel zou gaan: diverse rijders die onderin de 13 seconden per ronde reden.
Ik zat in de hoge 13's, zeker even snel als tijdens de NK.
Op Rucphen is de brandstof consumptie echter hoog, en met de 2012 di Pino lukte het mij net niet om de 5 minuten te halen.
Diverse setups, en uitlaten kwamen niet verder dan 4:50 minuten.
De Ibond krukas met een doorlaat van 8,5 mm was vanuit Italie pas op Donderdag beschikbaar.
Daarom voor de kwalificaties toch maar de XRD erop gezet, die redde de 5 minuten wel.
Deze motor mist echter de goede doseerbaarheid van de di Pino.

Daarom werd na de kwalificaties (22 ronden, nieuw persoonlijk record) weer de di Pino erop gezet, want er werd lichte regen verwacht voor de 1/8 finale.

En dan is een goed regelbare motor wel zo prettig en consumptie minder van belang.
De finale startte goed op een eerste plaats, maar toen het inderdaad ging regenen kostte de bandenwissel veel tijd omdat de voorbanden er niet snel op wilden.
Toch ging het daarna goed en kon ik weer terugkomen naar de top-3.
Toen was het weer zo droog dat we terug moesten naar de droogweer banden.
Helaas raakte ik toen een achterblijver die vlak voor me stilviel, waardoor de ophanging rechtsvoor kapot ging.
Heel jammer, aan de auto en motor lag het zeker niet!

Daarna had ik alle tijd om nog te genieten van de toppers.
Die waren er inderdaad met enkele 40+ rijders die zelfs 23 ronden hadden gereden in de kwalificaties.
De finale was ook 45 minuten sensatie, met Jack Ermen, Frank Baggen, Arie Manten en de Zwitser Remy Hasler in de hoofdrollen.

Jack was erg snel, maar viel helaas uit met een kapotte achtersnaar.
Uiteindelijk won Frank, met Arie en Remy vlak achter zich: de top 3 zat na 3 kwartier maar 6 seconden uit elkaar.

Het was een gezellige, goed georganiseerde, spannende en leuke EK!

Sportieve Groet
Peter van Marion





Peter van Marion met zoon







EC 40+
Pos Name Nat Laps TotalTime
Frank Baggen NL 190  45:00.703
Arie Manten NL 190  45:05.813
Remy Hasler CH 190  45:06.824


Archive Pictures by Fabien Mannien