|
200 km Genk door Orfeo Tremour Nadat ik een uitnodiging ontving van Walter en Ricardo Los om met hun en Fedor Eskes de 2x 100km te Genk te rijden, had ik nog veel te doen! Dan heb ik het dus niet over het vervangen van onderdelen of zo , maar wel over de ontwikkeling die ik nu door maak in de hobby die 1/8 heet. Zodat ik ook echt deel kon nemen in het team ipv een blok aan het been zou zijn van de andere rijders, Gelukkig is dat allemaal wel goed gekomen, zeker door de steun en vertrouwen die Fabien in mij had als rijder , maar ook als persoon. Hij had me gewaarschuwd, dat het lastig zou worden , maar hij gaf ook aan als je wat wilt dan moet de 100% inzet getoond worden anders zou het een domper worden in mn nog zo jonge cariere in de 1/8 hobby 2 dagen van tevoren had ik nog geen meter op Genk gereden en dus ook niet de informatie die je nodig hebt om je auto zo te setuppen dat je tevreden rond kan rijden! Maar Fabien had de moed nog niet opgegeven en heeft samen met mij mn auto geprepareerd. Dus van uitgaand van de informatie wat we hadden hebben we zo goed als kwaad de auto afgesteld , let goed op .. informatie wat we hadden was .. weinig grip , stoffige baan , geen snelle baan net als rucphen, daar moesten we het mee doen. Nou zoals Fabien de sport beredeneerd is echt gebasseerd op logisch nadenken , en geen detail missen , want dan maak je dus de fouten! En kijkend naar de rijder , dus ik ,heeft hij me staps gewijs uitgelegd waarom hij koos voor bepaalde set up handelingen, en wat het nou doet met de auto zeker met de moeilijke condities waar genk soms mee kan kampen als het een beetje tegen zit! Uiteindelijk hebben we gekozen voor een, ik noem het maar een super soft set up, om zo veel mogenlijk mechanische grip te genereren. Zaterdag de dag voor de wedstrijd ben ik smorgens naar Genk gereden om toch maar wat meters te maken op de baan. Zonder dat zou het niet te doen zijn om zonder trainen een wedstrijd te rijden op een baan die compleet anders is dan mn thuis baan in Rucphen. Ik had wel een beetje pech, ik kwam aan en het begon te regenen , dus ik was bang dat ik daar voor niks naar toe was gereden. Gelukkig klaarde het snel op en na een uurtje kon ik mn eerste meters maken op genk .. Wat wel weer jammer was , was dat het van korte duur was .. ik had nog geen 15 tot 20 rondjes gereden of het begon weer te regenen, dat hield aan totdat ik weer moest vertrekken, want zoals gewoonlijk mocht ik me weer gaan melden bij mn baas om te werken. De volgende dag ben ik om 7 uur weg gereden uit Oudenbosch om daar om half 9 aan te kunnen komen. Ik was goed moe van het werken, maar had weer een boost van energie toen ik al die rijders zag klussen in de paddock. Kwam goed uit want ik had nog veel te doen. Ik had nog een kap van Fedor die ik op maat moest maken en gelukkig werden mn banden door Walter afgedraaid, dus daar hoefde ik me geen zorgen om te maken ! Gelukkig was ik 15 min voor de briefing klaar en toen kon het beginnen , De briefing was kort maar krachtig en daarna kon er gelukkig nog een half uur getraind worden. Dat kwam natuurlijk goed uit , want na gisteren kon ik dat wel gebruiken met een nieuwe body waar ik nog nooit mee gereden had. Na wat kleine aanpassingen had ik mn auto zo aangepast dat ik er goed de baan mee rond kon, natuurlijk niet als snelste ,maar het was endurence, dus heel houden en "naar huis rijden" was mn opdracht. Nadat de wedstrijd gestart was werden mn racekriebels weeer geactiveerd, zenuwen speelde een grote rol in de eerst 10 min van mn optreden,maar nadat ik mezelf had gerust gesteld kon ik de baan lekker rond gaan en maakte ik steeds minder fouten, en net voor mn wissel was ik al goed bezig met andere rijders in te halen Fedor ging lekker smooth door het binnen werk en liet me zien waar ik wel kon rijden en waar er absoluut geen grip was. Dat meegenomen ging ik ervoor staan voor mn 2e optreden, en wat ik verwachtte het ging zeker beter dan de 1e , en ja ik kon stilletjes aan het tempo gaan opvoeren om zo mn ritme nog beter te gaan benutten, om achter de snelle mannen aan te klampen als ze me gepasserd waren, om zo hun lijnen nog beter te kunnen copieeren ! Ricardo maakte een sterke 1e helft door en gaf ook weinig weg zodat we de pauze met BBQ als 6e in gingen. Goed verzorgt en zeer smakenlijk was het daar! Dat kunnen belgen wel, genieten van het bourgondische. 2e helft ging ik als eerste van start van mn team, en ik had weer een opdracht mee gekregen! We lagen 1sec achter nummer 5, en 1 ronde achter nummer 4. Dus genoeg pushen , maar wel alles heel houden , hun de fouten laten maken en dan voorbij steken. Het ging me goed af,en na de wissel met Fedor lagen we 5e! Het tanken werd goed geregeld door Walter Los, en de wissels waren ook goed en strak! Maar goed het is endurence dus alles is mogenlijk, na een wissel zag ik dat er een gat in mn uitlaat zat en moest die vervangen, nog geen 10 min later werd ricardo aangereden en had ook uitlaat problemen. Snelle wissel voor Fedor , maar die viel uit met servo problemen, intussen had ricardo zn uitlaat al vervangen dus hij ging weer onderweg. Nog geen 10 min later begon het te druppelen en zetten de regen door .. Na overleg met het team hadden we besloten om niet verder te rijden vanwegen de regen , geen van ons had zin in problemen die regen met zich mee brengt! Super balen natuurlijk , maar al met al een juiste beslissing na wat ik zelf een keer met regen heb mee gemaakt. Uiteindelijk zijn we als 7e van de 11 geeindigd, geen slecht resultaat voor 3 rijders die nauwelijks bekend waren met de baan , en die veel lol hebben beleefd samen als team. Want daar gingen we voor! Veel dank aan Fabien voor de lange afstand begeleiding en setup, en Walter Los , die ons goed heeft begeleid op korte afstand en het tank werk en natuurlijk Ricardo Los, en Fedor Eskes voor het spuiten van de bodies. Orfeo's set up sheet ![]() Kevin van Merode set up sheet ![]() |
|