|
Laders Ook accu's van electro-auto's kunnen hiermee geladen worden, maar dat duurt wel langer als met een snellader, en de auto zal er minder hard op rijden. Ook
zijn er z.g. Laad adaptors met 1 tot 3 uitgangen. Wat we op het
moment het meeste leveren is een Laad adaptor met 3 uitgangen,
twee ervan zijn voor de zender en de ontvanger accu, en de derde
is afhankelijk van het gekozen type of voor een 7.2V stick pack,
of voor een gloeiplug driver. De zender en ontvanger uitgang
leveren 50 mA, en kan dus probleemloos voor alle types accu's
gebruikt worden, zonder risico van overladen. De Stick Pack of
Gloeiplug Driver uitgang laadt met 150 mA, en ook dat is voor
de meest gangbare accu's die daarvoor gebruikt worden zonder
risico.
NIckel
CADmium
(NiCad)- zowel als NIckle Metal Hydride (NiMh) cellen mogen onbeperkt geladen worden
met een laadstroom van 10%
of minder van de capaciteit. D.w.z. een accu
van 700 mAh mag onbeperkt met een laadstroom van 70 mA of minder
geladen worden, een 1500mAh mag onbeperkt met 150mA of minder
geladen worden etc. Multi laders hebben diverse uitgangen, b.v. 1 x 50 mA, 2 x 70 mAh, 1 x 140 mA, 1 x 180 mA en 1 x 500 mA. Deze uitgangen mogen onafhankelijk of tegelijkertijd gebruikt worden. De spanning van de accu ( c.q. het aantal cellen waaruit het accupack bestaat) maakt over het algemeen niet uit, de meeste multi laders kunnen elke accu aan van 1 tot 10 of 12 cellen. Hiervoor hoef je zelf niets in te stellen, de lader maakt het zelf wel uit wat de juiste spanning moet zijn. Het maakt dus niet uit of je een gloeiplug driver met 1 cel of een zender met 8 cellen op een uitgang aansluit, of zelfs op de ene uitgang een gloeiplugdriver en tegelijkertijd op een andere uitgang de zender, kan allemaal! Stel je hebt een accu van 900 mAh, en je wilt
hem laden met een lader die over de bovenstaande uitgangen beschikt,
dan sluit je hem aan op de uitgang die het dichtst bij de 10%
regel komt, maar niet daar bovenuit komt. Ideaal zou dus zijn
90, maar die zit er niet op, 140 is te veel, dus wordt het de
70 mA uitgang. Laad je om wat voor reden dan ook met een lader zonder afslag automaat en met een stroom sterkte die hoger is dan 10% van de capaciteit, dan wordt de accu zodra hij vol is steeds warmer, en kan op den duur gas afblazen of zelfs ontploffen. Als je dat dus toch doet, moet je er altijd bij blijven, en zodra je voelt dat de accu warmer wordt, moet je het laadproces beeindigen. |
|