|
UNIVERSELE of MULTI LADER Een MULTI LADER beschikt over diverse uitgangen, waarmee alle soorten accu's op een veilige manier geladen kunnen worden. Er zijn voor de diverse toepassingen speciale laadkabels, waardoor het laden wel heel gemakkelijk gemaakt wordt: zonder de accu's uit de toepassing te halen, kunnen ze geladen worden. Zo is hij geschikt voor accu's van zenders (mits de zender over een laadplug aansluiting beschikt, maar dat hebben de meeste wel) voor ontvanger accu's en gloeiplug drivers. Dit soort laders zijn geschikt voor het laden van zowel Nicad als NiMh accu's, mits de juiste laadstroom gekozen wordt. Het laden duurt dan wel 15 uur of langer, maar voor veel toepassingen is dat geen probleem, en vaak zelfs beter dan snelladen. (Snelladen is geschikter voor accu's die in korte tijd veel energie moeten geven, zoals de accu's die in elektro auto's gebruikt worden. Accu's die "langzaam" ontladen worden, zoals zender accu's, kunnen ook beter langzaam geladen worden.) Ook accu's van electro-auto's kunnen hiermee geladen worden, maar dat duurt wel langer als met een snellader, en de auto zal er minder hard op rijden. Ook zijn er z.g. Laad adaptors met 1 tot 3 uitgangen. Wat we op het moment het meeste leveren is een Laad adaptor met 3 uitgangen, twee ervan zijn voor de zender en de ontvanger accu, en de derde is afhankelijk van het gekozen type of voor een 7.2V stick pack, of voor een gloeiplug driver. De zender en ontvanger uitgang leveren 50 mA, en kan dus probleemloos voor alle types accu's gebruikt worden, zonder risico van overladen. De Stick Pack of Gloeiplug Driver uitgang laadt met 150 mA, en ook dat is voor de meest gangbare accu's die daarvoor gebruikt worden zonder risico. Hoe gebruik je een Multi lader: Nickel Cadmium (NiCad)- zowel als Nickel Metal Hydride (NiMh) cellen mogen onbeperkt geladen worden met een laadstroom van 10% of minder van de capaciteit. D.w.z. een accu van 700 mAh mag onbeperkt met een laadstroom van 70 mA of minder geladen worden, een 1500mAh mag onbeperkt met 150mA of minder geladen worden etc. Het maakt in dat geval niet uit wat voor soort lader je gebruikt, hij hoeft niet specifiek geschikt voor NiMh cellen te zijn. Zodra je met meer dan 10% van de capaciteit van een accu gaat laden, moet de lader een automatische afslag hebben, en zo'n lader moet WEL specifiek voor NiMh accu's geschikt zijn. Multi laders hebben diverse uitgangen, b.v. 1 x 50 mA, 2 x 70 mAh, 1 x 140 mA, 1 x 180 mA en 1 x 500 mA. Deze uitgangen mogen onafhankelijk of tegelijkertijd gebruikt worden. De spanning van de accu ( c.q. het aantal cellen waaruit het accupack bestaat) maakt over het algemeen niet uit, de meeste multi laders kunnen elke accu aan van 1 tot 10 of 12 cellen. Hiervoor hoef je zelf niets in te stellen, de lader maakt het zelf wel uit wat de juiste spanning moet zijn. Het maakt dus niet uit of je een gloeiplug driver met 1 cel of een zender met 8 cellen op een uitgang aansluit, of zelfs op de ene uitgang een gloeiplugdriver en tegelijkertijd op een andere uitgang de zender, kan allemaal! Stel je hebt een accu van 900 mAh, en je wilt hem laden met een lader die over de bovenstaande uitgangen beschikt, dan sluit je hem aan op de uitgang die het dichtst bij de 10% regel komt, maar niet daar bovenuit komt. Ideaal zou dus zijn 90, maar die zit er niet op, 140 is te veel, dus wordt het de 70 mA uitgang. Om uit te rekenen hoelang de accu er minstens aan moet hangen (uitgaande van een lege accu), deel je de capaciteit van de accu (900) door de stroom waarmee je laadt (70), dan zou je krijgen bijna 13 uur. Echter een accu moet ongeveer 50% langer geladen worden, dus duurt het laden van een lege accu minimaal 1,5 x 13 = +/- 20uur! Maar als de accu langer dan die berekende tijd aan de lader zou hangen, maakt dat verder niets uit, zolang de laadstroom maar minder dan die bewuste 10% is. Laad je om wat voor reden dan ook met een lader zonder afslag automaat en met een stroom sterkte die hoger is dan 10% van de capaciteit, dan wordt de accu zodra hij vol is steeds warmer, en kan op den duur gas afblazen of zelfs ontploffen. Als je dat dus toch doet, moet je er altijd bij blijven, en zodra je voelt dat de accu warmer wordt, moet je het laadproces beeindigen. |
|