Nieuw! Merlin Fuel

Vers van de pers:

Merlin Fuel is een nieuwe naam in de wereld van de RC brandstof.
Hoewel er al zoveel brandstof merken zijn heeft Merlin zich niet alleen op de massa gericht maar ook op de topsporters waar maximale prestaties van de brandstoffen verwacht wordt.

Eén van de sterke punten van Merlin Fuel brandstoffen is dat deze verbeteringen hebben in de samenstelling waar andere merken nog niet aan gedacht hebben; zo heeft Merlin Fuel als eerste een anti-schuim technologie uitgedokterd.
Anti-schuim ??

Ja, anti-schuim (anti-foam)!
Dit is een speciale toevoeging welke schuimvorming in de brandstof voorkomt, want veel tankjes in de auto zitten redelijk vastgeschroefd en vangen alle trillingen op van de motor en de ophanging.
Door het trillen ontstaat er een schuim, wat meestal wordt veroorzaakt door de olie in de brandstof (wist je al dat olie een primair product voor zeep is?).
Dat schuim in de brandstoftank kan nadelige gevolgen hebben op een betrouwbare loop van de motor, zeker als de tank leeg raakt.
Ook bij het tanken kan er uiteraard schuim ontstaan.
Aangezien een snelle tankbeurt in een RC race net zo belangrijk is als in een Formule-1 race, wil je ervoor zorgen dat de tank in die korte tijd maximaal vol komt wat met enige schuimvorming nooit zal lukken.
De anti-foam toevoeging in de Merlin Fuel brandstof voorkomt elke vorming van schuim; tijdens het tanken en tijdens het rijden.

Merlin Pro-Racing brandstof

Het testteam heeft de Merlin Pro Racing 25 brandstof getest, een brandstof met 25% nitro methaan bedoeld voor de 1:8 on- en offroad topsport.
De Pro-Racing is verkrijgbaar in mengsels van 16% nitromethaan en 25% nitromethaan, in verpakkingen van 1 liter, 2,5 liter en 5 liter.
De advies verkoopprijs voor de hier geteste Pro-Racing is €65.- per blik van 5 liter.
Dit is zo’n €16,50 duurder dan 5 liter Merlin Expert 25%, de brandstof die Merlin Fuel heeft ontwikkeld voor de hobby- en circuitracers die meer nadruk leggen op een optimale levensduur van de motor en de racers die niet het laatste restje vermogen uit de motor willen persen.

De Merlin Fuel Pro-Racing brandstof bevat naast de gebruikelijke nitromethaan en methanol een mengsel van een ricinus en 2 soorten synthetische oliën en een low friction toevoeging die minder olie mogelijk maakt.
Het komt er kort op neer dat vooral ricinus olie goed beschermend is voor je motor maar in pure vorm niet helemaal ten goede komt aan de prestaties van de motor, daarin tegen heeft synthetische olie geen nadelige invloed op de prestaties omdat het volledige verbrand maar heeft daardoor een minder beschermende werking, de 2 soorten heffen simpel gezegd elkaars nadelen op.
Merlin heeft er zorg voor gedragen dat het deel ricinus olie door een goede kwaliteit minimaal nodig is en de synthetische oliën door toevoegingen minder snel verbrand, hierdoor is de smering optimaal gemaakt.
Over de totale hoeveelheid olie doet Merlin geheimzinnig maar het soortelijk gewicht van 0.894 (mag maximaal 0.91 zijn) als ook het doel om meer rijtijd op 1 tank te krijgen geeft het vermoeden dat er meer methanol en dus minder olie in de brandstof zit wat best mogelijk is als de smering zeer goed is.
De Merlin Expert brandstof heeft een soortgelijk gewicht van 0.899 en bevat op zeker volgens de specs 10% olie.

Merlin Pro-Racing 25% getest

De Merlin Fuel Pro-Racing 25% brandstof wordt in deze review vergeleken met Tornado “Sidney formula” welke speciaal voor de toprijders is ontwikkelt.
De brandstof wordt in een fraai ogende metalen blik geleverd en is de inhoud alleen aangegeven middels een sticker, verders het blik is luchtdicht geleverd.
Opvallend is dat er een batchnummer op de sticker bij gezet is, Merlin geeft ook aan continu op zoek te zijn naar verbeteringen waardoor de mengsels kunnen veranderen.
Mocht er in het veld problemen zijn met een batchnummer kan er terug gekeken worden wat er gebruikt was aan materialen van bv. toeleveranciers en machines en kan er zo er direct op ingesprongen worden, dit alles volgens een ISO norm (bedrijfsstandaard) waar Merlin tot zover we weten onder de vele brandstof producenten uniek in is.
Uiteraard natuurlijk ook bij zeer goede resultaten kan er terug gekeken worden, in het lab kunnen de resultaten immers altijd wel goed bevonden worden maar uiteindelijk zijn de resultaten op de baan sluitend.

Bij het open maken ven het blik kom je direct in aanraking met een veilige sluiting waarbij je soms gereedschap nodig hebt om de dop los te draaien, wil je daar geen last van hebben kan je het lipje aan de dop weg knippen.
De brandstof zelf heeft net als het blik een oranje kleur wat het uitlezen van de tankinhoud een stuk makkelijker maakt.

Duidelijk is de brandstof in zijn geheel erg dun wat hem dan ook een lage viscositeit geeft voor een snelle doorstroming wat weer ten goede komt aan de hoge toeren.
Na het openen van de motor waren er goede kenmerken zichtbaar.
De zuiger had een mooie verkleuring welke met de laatste inspectie nog schoon was gemaakt als ook de verbrandingskamer een mooie lichte verkleuring aangaf.
Mooi was ook om te zien dat er een goede laag olie in de motor te vinden was, helaas was dit moeilijk te fotograferen maar een vinger door het ondercarter gaf een goede olielaag aan.

Conclusie

Merlin is er zeker in geslaagd om een competieve brandstof neer te zetten die Tornado als marktleider in verkoop en prestaties kan evenaren en mogelijk lichtelijk voorbij streeft (gezien de nodige finetuning zeg ik “mogelijk”).
De resultaten in de praktijk liegen er niet om, steeds meer toprijders kiezen voor Merlin en behalen er ook goede resultaten mee.
De resultaten komen niet alleen uit een goed lopende motor maar ook de zuinigheid, op een half uur finale kan het een tankstop schelen wat een 5 tot 7 seconden winst geeft.
Een nadeel wat opgemerkt mag worden is de prijs, met 65 euro voor een blik van 5 liter behoort het tot 1 van de duurdere brandstoffen.
Gelukkig kan de minder eisende coureur ook kiezen voor de Merlin Expert welke voor een 50 euro voor 5 liter over de toonbank gaat en vast niet veel ondergeschikt is aan de Pro.
De Expert valt met zijn prijs in een dezelfde categorie als Gammalube welke met zijn (oude) prijs als zeer betaalbaar werd geprezen, ik denk ook dat Merlin de eerste brandstofleverancier is die zo 2 prijsklasses op de markt zet.

Naast de genoemde versies voor de racerij zijn er ook versies te verkrijgen met extra olie voor de mensen die levensduur belangrijker vinden dan prestaties als ook een 20% nitro welke populair is onder de monstertruckrijders.
Uiteraard is er voor het vliegend en varend RC gebeuren ook een brandstof in het assortiment te vinden.

De producten van Merlin Fuel zijn verkrijgbaar in de betere modelbouwzaken in geheel Europa.
Check de website van Merlin Fuel Nederland voor de verkooppunten bij jou in de buurt:

www.merlinfuel.nl

 












Archive Pictures by Fabien Mannien