FMP Organiseerd:


Race 1 Mini MHD cup 26 Januari 2010

schaal 1/28 indoor seizoen 2010

Gisteren was de 1e race Mini MHD Cup in Zaal Kerkzicht te Zegge.

De deelnemers waren:

Jack van Holst
Andre Boeren
Lex Brood
Fred Meijer
Fabien Mannien
Jan Nagtzaam
Carlo van Peer
Adrie Raaymakers
Francis Brood-Voss
Xander Brood
Erik van Meer

Zo'n eerste race is altijd weer wennen.
Ondanks dat er goed getraind was afgelopen Dinsdag was het resultaat minder dan vorig jaar laatste race.
Alleen Lex haalde zo'n beetje zijn oude niveau waar hij vorig jaar op uit was gekomen.

Voor Jack is dit moeilijker in te schatten daar hij vorig jaar veel uitval kende.
Voor mezelf kan ik alleen maar zeggen dat het rijden goed ging en de wegligging behoorlijk naar tevredenheid was, de snelheid daarentegen viel tegen.
Nu heb ik niet erg veel aandacht aan mijn accu's gegeven, en bij deze sport zit daar de snelheid en niet zo zeer in de motor. (mits deze nog een goede conditie heeft)

Ook verliep de griplijn gedurende de dag.
Niet erg extreem maar wel merkbaar.
Vorig jaar gebruikte ik 40 shore aan de voorkant en 10 shore achter voor een goede rustige wegligging.
Nu had ik hier minder stuur mee dan vorig jaar.
De Atomic voorbanden (30 en 40 shore) die we weleens vorig jaar getest hadden geven meer grip maar leverde vorig jaar niet het gewenste resultaat.
Te veel stuur waardoor dat de achterkant met name instabiel werd.

Op de huidige baan gaan die banden nu ineens wel goed.
Vooral in combinatie met de gegroefde Atomic achterbanden (10 en 20 shore F1) ipv de gewone Atomic radial 10 shore achterbanden.
Zoals jullie van mij gewend zijn geef ik altijd alle testresultaten prijs, zo nu ook.
Echter wordt dit op de cup niet door iedereen gedaan waardoor er verschillen ontstaan.
Ik wil nog een keer benadrukken dat het maar een gewone winteractiviteit is.
Een race waar we het rijgevoel mee vast houden.
In het verleden heb ik behoorlijk veel info op de site gezet.
Dit is de basis.
Een ieder mag daar zijn voordeel mee doen en een auto creeren die voor hun goed te gebruiken is.
Het past in de Cup dat betere rijders mindere rijders hier in ondersteunen.
Ik zie zo'n ondersteuning liever dan allerlei info voor je houden waardoor de verschillen ontstaan.
Dit zal het samenhorigheidsgevoel en de gezelligheid ten goede komen.

Ook accu's spelen een belangrijke rol in snelheid.
Misschien wel belangrijker dan de motor zelf.
Wat belangrijk voor een accu is of deze zijn spanning vast houdt en genoeg capaciteit afgeeft.
Het laden en ontladen van deze accu's zorgt ervoor dat dit chemisch proces niet lui wordt.
Het is erg belangrijk om je accu's leeg te trekken na de race.
Ook tussendoor kun je da accu's terug in conditie brengen door ze een keer te laden en daarna te ontladen waarna je het chemisch proces weer 24 uur moet laten rusten.
Zo blijft een accu op niveau en blijft de gemiddelde spanning lekker hoog en geeft hij zijn maximale capaciteit af.
Ook hierover zijn verschillende theorien. Het laden mag met een factor van 1,2.
Dus gebruik je b.v. een 1000 mah accu dan mag je deze laden met 1,2 Amp.
Hoe hoger je laadt, hoe hoger je gemiddelde spanning is.
De capaciteit neemt dan weer wel af.
Hou wel rekening met dat het laadhulpje niet meer dan 1,5 Amp doorlaat.

Vorig jaar was de baan wat minder vlak dan dit jaar.
Voor die reden ging vorig jaar de epoxy bar beter dan de koolstof bar.
Vanwege het strakke circuit gaat momenteel de koolstof bar weer beter dan de epoxy uitvoering.
Je auto veert aan de achterkant compleet op deze bar.
De lengte shock zit daar alleen ter ondersteuning om doorzakken te voorkomen.
Deze houdt je rijhoogte intact.
Dus op het moment dat je andere h- bars monteerd ga je letterlijk je zijdelingse veergedrag beinvloeden.
Erg belangrijk punt, vanwege het grip verhaal maar ook vanwege de lijn de bocht in.
Een hellende auto (chassis roll) sturrt gemakkelijker en korter in maar heeft minder rechtuit stabiliteit.
Een koolstof bar is stijver, minder chassis roll, meer rechtuitstabiliteit, minder stuur maar weer wel meer tractie uit de bocht. (omdat de auto al recht is en niet uit zijn helling moet komen)
Dus op een vlakke baan, rij zo stijf mogelijk!

Tijdens de race kreeg ik ook vragen over sporing.
Hoe komt het dat de ene auto beter rechtuit rijdt dan de ander.
Uiteraard beginnen we dan met de basis.
Dus eerst je uitslag op de zender begrenzen.
De juiste keuzes maken in je afstelling, zoals h-bar en banden.
Maar je kunt ook je sporing beinvloeden.
Je kunt voor 8 euro andere stuurblokken aanschaffen die een graad of 2 toespoor geven.
Hierdoor rij je al strakker over het rechte stuk, je hebt dan weer wel minder draaicirkel.
Ook de stuuras is verkrijgbaar met een wisselende sporing.
Zowel in aluminium als nylon hebben we die.
En ook weer met verschillende sporingen.
Ik rij zelf met 2 graden toe in.


Terug naar de race:

We hadden 4 heats en we hebben 3 series gereden.
Na 3 series is het beste resultaat het criterium waar je je mee kwalificeerd.
Omdat er gisteren nogal wat niveau's verschil was tussen de verschillende series ( de zogenaamde opstartproblemen) heeft de wedstrijdleiding besloten om er dus een 3e serie aan vast te plakken en het gemiddlede resultaat te laten gelden als kwalificatietijd.
Normaal doen we dit niet maar voor de 1e keer is dit wat coulanter van Paulien.

Yaris cup:

Heat 1 was Adrie en Xander met de Yaris auto's.
Adrie reed in zijn 3e heat zijn beste resultaat van 23 ronden.
Xander deed het erg goed en reed in zijn 2e heat een prima resultaat van 20 ronden.

De finale tussen deze 2 kemphanen werd gewonnen door Adrie met maar liefst 24 ronden, wat weer een ronde meer was dan zijn beste resultaat tot dan toe.
Xander werd 2e met ook een ronde meer dan ooit, 21 ronden.

Mini MHD Cup:

3 heats, 3 series.

Heat 1 was Jack, Francis en Andre.
Jack reed in serie 2 zijn beste resultaat met 42 ronden.
Francis reed elke heat een rondje meer.
Ze begon met 22 ronden en reed in de 3e serie 24 ronden.
Andre kende wat pech, maar zag wel een stijgende lijn ontstaan.
Hij reed in serie 3 zijn beste resultaat met 34 ronden.

Heat 2 was Lex, Jan en Erik.
Een sterke heat op papier en op tapijt ook.
Jan en Erik zijn beide debutanten in de Mini MHD cup.
Echter hebben ze beide behoorlijk veel ervaring op rc gebied.
Dit zagen we ook gelijk terug in hun resultaten.
Erik perste er in serie 2 33 ronden uit.
En Jan kende dezelfde lijn als Francis.
Elke heat serie er een rondje bij om vervolgens in serie 3 er ook 33 ronden van te maken.
Lex reed waar hij vorig jaar race 3 gestopt was.
Hij reed 3 strakke resulaten van 41 ronden.

Heat 3 was Fabien, Fred en Carlo.
Mengelmoes van 3 verschillende niveau's wat ook voor alle 3 de rijders niet gemakkelijk was om samen te rijden.
Carlo debuteerde in de Mini MHD Cup met een beste resultaat in serie 3 met 30 ronden.
Fred reed een goede heat in serie 3 met 34 ronden.
Ikzelf reed wel vlak maar de snelheid zet er niet echt in eigenlijk.
Ik kwam aan 40 rondjes.

De finales:

De Yaris finale heb ik al besproken.
De C- finale van de Mini MHD Cup ging tussen Erik, Andre en Francis.
Erik was ontketend en reed 31 ronden.
Andre kende weer wat pech met een wielmoer, waardoor hij veel tijd verloor.
Hij kwam aan 25 rondjes.
Francis reed waar ze in de heat gebleven was en kwam uit op 23 ronden.

De B- finale ging tussen Carlo, Fred en Jan.
Dit was een spannende race waar alle 3 rijders weinig voor elkaar onder deden.
Uiteindelijk won Carlo voor Fred met 34 ronden en zo'n 3 sec. verschil.
Jan reed een verdienstelijke 33 ronden.

De A- finale ging tussen Fabien, Lex en Jack.
Deze finale was minder spannend dan ie vooraf zou lijken.
Vreemd genoeg zat er teveel snelheidsverschil tussen de 3 rijders.
Ik zelf miste over heel de linie wat snelheid en stuur.
Ik reed weer 40 ronden (4 keer achter elkaar)
Jack maakte in het begin een foutje waardoor hij op zijn dak lag waardoor de scherpte eraf was.
Hij kwam uit op 42 rondjes.
Wel had hij een goede wegligging en rol in zijn auto.
Lex kwam uit op een verdienstelijke 43 ronden.
In vergelijking tot vorig jaar waar ik en Erwin de standaard zette op een snelste rondetijd van 7,3 seconden en uit kwamen op 45 en 46 ronden viel het resultaat wat tegen.
Nu kwamen we aan maximaal 8,3 wat een seconde verschil is per ronde.

Maar goed het betreft een eerste race waar we allemaal blijkbaar weer hebben moeten wennen aan het indoor racen.
Zoals eerder gemeld houden we geen tussenstand bij voor een overall kampioenschap maar zien we de races als een openclub.
De dagwinnaars ontvangen hun bekers na de races.
Ik wil ook nog even aandacht vragen voor het volgende:
Tijdens de heats zoeken we altijd vrijwilligers om wat baan in te zetten en soms te tellen.
Als er dan een auto op zijn kant ligt of vast gereden staat kan deze snel geholpen worden.
Als we dit voor elkaar over hebben rijdt dit een stuk plezieriger.
Aan de langzamere deelnemers wil ik vragen om wat ruimte te geven aan de snellere deelnemers.
De snellere deelnemers hebben maar 10 cm ruimte nodig om te passeren.
Probeer na zo'n ruimte actie je dan weer op te trekken aan de snellere deelnemer.
Ook bij het achteruit rijden dient goed gekeken te worden of er verkeer aankomt.

Via deze weg wil ik dan als laatste alle vrijwilligers bedanken, mijn ouders en Paulien als wedstrijdleider.
Volgende week Dinsdag is de volgende race. Wellicht tot dan!
 




















































































Adrie won de Yaris cup



Erik won de C-finale



Carlo won de B-finale



Lex won de A-finale



De winnaars van de dag



De Mini MHD deelnemers

Archive Pictures by Fabien Mannien