FMP Organiseert:


Training 1 Mini MHD cup 6 April 2010

schaal 1/28 indoor seizoen 2010

Vandaag hadden we onze 5e training in Zaal Kerkzicht te Zegge.

De deelnemers waren:

Jan Nagtzaam
Fabien Mannien
Piet Mannien
Orfeo Tremour
Xander Brood
Adrie Raaymakers
Lex Brood
Francis Brood-Voss
Erik van Meer
Henk van den Broeke
Ruud Wilthagen

Afmeldingen ontvangen van Jack van Holst, Fred Meijer en Arnold Lips.

De foto's zijn van Henk van den Broeke, waarvoor dank.

De training zelf was geen succes.
Alle ingredienten waren er om net als anders er een gezellige en wellicht leerzame avond ervan te maken.
Maar de avond werd overschaduwd door vele storingen.
Ondanks dat we trainden in groepsverband om frequentieproblemen te voorkomen waren er veel storingen.
Hierdoor werd er nogal wat lakschade en meer schades gereden.
Het vreemde van dit was vooral dat de storing alleen bij de 1e groep zo extreem voorkwam.
De Yaris groep met Adrie, Piet en Xander kende geen problemen.
Piet heeft 27.255, Xander 27.055 en Adrie rijdt 27.145.
Groep 3 kende ook dit soort problemen niet.
Ruud rijdt 27.145, Andre 26.995, Lex 26.875, Henk 27.075. Alleen groep 1 dus maar.
In deze groep zat ik, Erik, Francis, Orfeo en Jan.
Jan rijdt 27.095 en had geen storing.
Erik rijdt 27.145, ik rij 26.965, Francis rijdt 26.995 wat kort op mij zit maar dat al vele malen eerder wel is goed gegaan.
Orfeo rijdt 27.175 en had last van wat kleine tikjes.
Wellicht stoorde hij Erik met 27.145 weer wat meer.
Zeer vreemd, temeer omdat we al diverse malen zo getraind hadden.
De volgende keer is een wedstrijd, dus dan hebben we dit probleem niet.
Voor een volgende training zullen we met kleinere groepen (max. 3 rijders) trainen ivm de frequenties.
Misschien toch iets atmosferisch.
Bij de Baanbrekers hebben we ook weleens van die dagen dat iedereen over storingen en tikjes klaagt.
Ik hoop dat het bij dit storingsincident blijft.

Verder , als ik namens mezelf spreek, had ik het onvoldoende voorbereid.
Het is niet altijd even gemakkelijk om mensen te helpen met diverse problemen met hun auto en ook nog voor je eigen spullen te zorgen.
Zo was bij mij erin geslopen dat de achteras erg zwaar liep (door pluis) en dat daardoor het diff. toch wel een knauw gekregen had.
Door de laatste race had de H bar zijn futheid verloren waardoor de auto alle kanten uit trok.
En op het laatst het verhaal dan met de storingen waardoor ik 10 rondjes goed kon rijden en ineens reageerde de auto dan weer heel anders.
Van onderstuur naar overstuur, drift werk, uitbreken, super rollen tot direct stil staan als je je gas los liet.
Dus heb ik bij mijn auto ook maar eens de print en servo vervangen.
Ik rij al 3 jaar met deze auto, dus ook al 3 jaar dit diff, print en servo.
Gaat wel lang mee blijkbaar, echter heb ik liever dat het gewoon stuk gaat dan deze vage klachten.
Ik ben daar behoorlijk van geschrokken omdat ik het zelf moeilijk kon detecteren, laat staan eventueel klanten kan helpen die ook deze klachten tzt erin krijgen.
Zeer lastig allemaal.
Te meer omdat ik deze nieuwe print niet meer op de baan heb kunnen testen.
De kristallen waar ik mee rij zijn al 10 jaar oud.
Meestal verliezen kristallen na 5 jaar hun zuiverheid, dus daar zit wellicht ook nog wat in.

Als alles goed gaat op trainingsavonden dan is het voor iedereen leuk en gezellig.
Heel de avond dit soort problemen aanpakken en trachten deze op te lossen is moeilijk en erg vermoeiend.
Gelukkig hebben we dit op de 5 keer nu maar 1 maal zo getroffen en zal het wel een incidenteel gebeuren zijn.

Nog wat ander nieuws van het front:
We hebben nu ook V-Pattern banden 11 mm breed 10 shore voor achter.
Ze kosten 5 euro en rijden vooral in de bochten heel fijn omdat ze helemaal rond zijn.
Ook op de wangen zijn ze zeer rond afgewerkt.

Verder heb ik al behoorlijk wat enquete's terug ontvangen waar we weer ons voordeel mee gaan doen.
Ook zijn er al behoorlijk wat aanmeldingen binnen voor de havenfeesten van 24 & 25 April.
De meeste rijders hebben gekozen voor een 1/10 en assortie demo waardoor de 1/28 demo een demo wordt die we in Augustus tijdens de Zomerfeesten kunnen doen.
Ook hebben we al een aantal inschrijvingen voor een 1/8 experience op het circuit van Rucphen.
Dit gaan we nu voorbereiden en plannen.

De volgende keer is de laatste race van dit winterseizoen op Dinsdag 20 April.
Tot dan!

 














Archive Pictures by Fabien Mannien