FMP Organiseerd:


Training 1 Mini MHD cup 9 Februari 2010

schaal 1/28 indoor seizoen 2010

Vandaag hadden we onze 2e training in Zaal Kerkzicht te Zegge.

De deelnemers waren:

Jack van Holst
Fred Meijer
Fabien Mannien
Jan Nagtzaam
Carlo van Peer
Adrie Raaymakers
Arnold Lips
Erik van Meer
Gastrijder Henk
Ruud

Afmeldingen ontvangen van Orfeo Tremour, Derk Jan Oplaat, Joost Uyttenhaag, Stefan de Laat en Lex Brood.

Altijd nuttig zo'n training.
Een ideale gelegenheid om diverse zaken te testen.
Ik ben door de vele hulp vragen van de rijders niet aan erg veel testen toegekomen.
Aan jullie het verzoek om alleen de nodige vragen te stellen en ook wat meer aan andere rijders technische vragen te stellen.
Niet dat ik jullie niet graag help, want dat doe ik al jaren maar op een trainingsavond heb ik meerdere petten op.
De pet van circuitbouwer, de pet van organisator, de pet van rijder, en de pet van verkoper.(frequentielijsten maken en inschrijving/consumpties regelen)
Dit alles vergt nogal wat tijd en energie, vandaar.

Ik zal opsommen wat ik wel heb kunnen testen.
Ik heb een Atmic Stock motor getest.
Deze motor had erg veel onderin en remde ook op zijn magnetisch veld behoorlijk af.
Iets te krachtig, snelheid voldoende.
Daarna de Iwaver motor.
Deze was erg lui onderin, maar rolde echt 10 x zo goed als zo'n Amerikaanse motor.
Dus neem je behoorlijk veel rol mee door de bochten.
Ik had alleen met de slicks aan de voorkant wat onderstuur.
Zoals we de vorige al geconcludeerd hadden levert de baan minder grip en wat meer stof op.
De Atomic 40 sh voorbanden gingen de vorige keer ook wel, maar dat verhaal moet ik nuanceren.
We (ik en Jack) zijn er achter gekomen dat zowel ik als Jack met oude atomics deze wegligging kregen.
Toen ik nieuwe Atomics voor en achter legde was het echt heel anders.
Vooral de nieuwe voorbanden gaven zoveel stuur dat de auto erg veel met de achterkant gooide.
Dus het lijkt erop dat versleten Atomics een goede balans geven.
Ironisch genoeg rijdt Lex ook al een tijdje met deze set banden, die zijn dus ook zo gesleten.

Dus conclusie:
Nieuwe slick 40 geeft wat onderstuur.
Nieuwe Atomic 40 geeft veel overstuur.
Oude gebruikte Atomic 40 geeft balans.
Qua achterbanden gaan beide 10 shore atomics wel goed waar wij een kleine voorkeur geven aan de radiaal banden vanwege de rechtuitstabiliteit.

Met het beetje onderstuur kun je erg hard het rechte stuk op en met de gebruikte Atomics ben je in het binnen veld echt een stuk snelller.
Lastig om goede keuze's te maken.
Ik ben gister toch weer terug gegaan naar een glasvezel H bar want die geeft toch wat meer flex en vering wat dat betreft.

Qua motor heb ik dus diverse getest.
Uiteindelijk vond ik dat de Xspeed en de PN 70 turns hetbeste gingen met de set-up zoals ik die beschreven heb.
Jack heeft dezelfde motoren getest en vond dit ook, met de aantekening dat hij de 70 turns beter onderuit te dosseren vond en dat de Xspeed wat tricky oppakte.
Gevoelig met de grip achter.
We komen ongeveer uit op een snelheid tussen de 24 en 28 km/u.
Het verbruik op 3,5V was 400 mah.
Deze info dankzij de motorchecker.

Verder ben ik qua veren nog naar een hardere gegaan om wat meer rechtuit stabiliteit te krijgen(gele veren).

Dan wil ik nog iets zeggen over de cellen.
Hoe hoger je laadt (factor 1,2) hoe hoger je spanning( is snelheid).
Ironisch genoeg gingen de Readycells die kwalitatief het slechtst zijn het beste.
Dus ook daar verwarring alom.
Daar is Jack nog mee bezig en daar komen we nog op terug.
Normaal moet het verschil tussen de Orion HV cellen en deze Readycells vele malen groter zijn ipv andersom.

Al met al een goede training, waarin ik graag nog wat producten had getest.

Zondag 21 Februari is de volgende race, wellicht tot dan.
 














Ruud met zijn pimpbak, Toyota MR2



Gastrijder Henk, die bij Jack meekijkt voor wat technische info.





Nieuwkomer Erik van Meer, die erg sterk rijdt momenteel.











Het Mini MHD Circuit.

Archive Pictures by Fabien Mannien