FMP Organiseert:


Race 1 Mini MHD cup 23 Januari 2011

schaal 1/28 indoor seizoen 2010

Vanavond hadden we onze 1e race in Zaal Kerkzicht te Zegge.

De deelnemers waren:

Lex Brood
Fabien Mannien
Adrie Raaymakers
Francis Brood-Voss
Xander Brood
Marijn Nuijten
Orfeo Tremour
Wesley
Piet Mannien
Erik van Meer

In Heat 1 hadden we Xander, Fran en Adrie.
In de eerste serie reed Xander en Fran beide 26 ronden.
Adrie had wat pech met een kapot wiel en kwam tot 19 ronden.
In serie 2 waren de resultaten beter.
Fran kwam aan 32 ronden.
Xander 26 ronden en Adrie 22 ronden.

Heat 2 bestond uit Lex en Orfeo.
Zij reden weer een stuk sneller.
Lex in serie 1 een pole van 42 ronden en Orfeo 37 ronden.
In de 2e serie waren ze beide sneller.
Lex reed 45 ronden en Orfeo 37 ronden.

Dan hadden we een beginners training heat.
Hier hadden we Piet, Wesley en Marijn ingezet.
Deze trainingsheat duurde 10 minuten.
Zo konden de nieuwe rijders wennen aan het circuit en deze vorm van racen.

De 4e heat bestond uit Erik en ik.
1e serie reed Erik 33 ronden en ik 38 ronden.
In de 2e serie reed ik met mijn Yaris er 39 en Erik bleef steken op 33 ronden.
Deze heat hebben we 2 x gestart omdat na 30 seconden Erik zijn diff. begon te slippen.
Na 4 minuten heat is het niet te doen om een heat opnieuw te starten maar na 30 sec. kan dat wel natuurlijk.

Ik heb dit jaar gekozen om te kijken wat het potentieel is van de Yaris.
Zoals jullie wellicht weten ervaar ik al een tijdje wat fysieke klachten.
Vermeerderd met de zender problematiek van vorig jaar heb ik besloten in goed overleg om dit jaar dus niet met de GT te rijden.
Het voordeel voor mij is dat ik nu veel meer toe kom aan begeleiding van de nieuwe rijders, tuning van de bestaande modellen en de assistentie van de wedstrijdleiding.
Kortom het geeft wat lucht.
Aan de Yaris hoef ik niet veel te doen, en het is leuk rijden.
Uiteraard heb ik niet de illusie om GT tijden hiermee te gaan halen.
Ik hoop er ooit 40 ronden mee te rijden.
Ik heb de Yaris als volgt opgebouwd:
Standaard chassis, velgen, servo en motor etc.

Tuning:
Glasfiber h-bar soft.
Wiellagers
Wielmoeren
Sperdifferentieel
Pinion 9 tands Delrin
Aluminium bumper
Aluminium eindpod (motor op de as)
Alu. stuurblokken 1 graad toespoor
Banden: Atmomic 40 shore front, Atomic V-pattern 10 shore achter

Cosmetisch:
Alu. frontplate
batterij clips aluminium
Nylon witte rally velgen
met remschijven
Lex Custom painted Yaris body

Nu heb ik alles vrij gegeven over mijn auto.
De volgende keer nemen we de auto van een ander onder de loep.

Verder met de wedstrijd:

Stand na 2 series heats:
1. Lex brood ferrari
2. Fabien Mannien Yaris
3. Orfeo Tremour Aston Martin
4. Erik van Meer Nissan GT-R
5. Francis Brood-Voss Alfa 156
6. Xander Brood Ferrari
7. Adrie Raaymakers Yaris
Piet, Marijn en Wesley

Dan de finales: Eerst de C-finale:
Adrie reed de finale van zijn leven en kwam uiteindelijk 7 seconden te kort op een zeer sterk acterende Xander Brood.
Beide matadoren kwamen aan een PR met 27 ronden.
Het was de 1e overwinning en beker voor Xander.
Inmiddels is Adrie in het bezit van een nieuwe Mini MHD Nissan 350Z.
Deze auto is lager, langer en dus sneller dan zijn Yaris.
So be prepared.

Het mooie aan de Mini MHD races vind ik zelf dat het chassis in grote lijnen overeenkomt.
Elke rijder bouwt dat naar eigen inzicht en rijstijl op.
Maar de body bepaald stiekem behoorlijk wat.
Ik heb het 1e jaar Audi TT gereden. (omdat die in mijn binnenzak van mijn jas paste)
Al die andere jaren heb ik de Nissan Xanavi GT-R gereden.
In diverse uitvoeringen.
De Yaris is ook heel erg leuk maar reageert totaal anders dan de Nissan.
En dat is tevens ook weer het realistische aan deze hobby, want in het echt gaat de Yaris ook niet zo hard als een Nissan GT.
Men zou het niet denken, maar bodywork, dus hoogte en aerodynamica spelen wel degelijk een grote rol in deze sport.
Ook de positie van de motor doet hier in mee.
Een goed voorbeeld is het autootje van mijn vader.
Hij reed een Yaris en rijdt nu een Chevrolet Caprice Taxi.
Deze auto is 2x zo groot in feite als de Yaris.
Breder en langer, waardoor de auto veel rustiger reageert en hij het wellicht wat beter gaat leren.

De B-finale:
In de B-finale kwamen Erik en Francis tegen elkaar uit.
Beide verbeterde zich aanzienlijk.
Francis won deze finale knap met 35 ronden.
Erik reed 1 ronde minder.

Dan de main final.
In de A-finale kwamen Lex, Fabien en Orfeo tegen elkaar in de ring.
Zoals heel de dag was Lex onnavolgbaar met 43 ronden.
De foto van Lex met de beker was onscherp en niet publiceerbaar, maar de totale foto van alle winnaars was wel goed.

Ik werd na een kleine strijd met Orfeo 2e.
Het is zeer lastig rijden en in halen met de Yaris tussen de GT's.
Helaas werd er niet altijd even veel ruimte gegeven en lijnen werden niet erg constant gehouden waardoor er wat geleund werd.
Normaal gezien is in te schatten welke lijn iemand rijdt en aan de binnenkant haal je deze in.
Als iemand dan ineens naar binnen komt en zijn auto er tegen aan zet of blokt is dat lastig anticiperen.
Maar dat is de ervaring die ik al heb vanuit het circuit op Rucphen, waarbij je met 120 km/uur elkaar moet passeren.
Aldoende leert men, en dat zal later in de cup ook ongetwijfeld blijken.
Normaal gezien waren de 39 ronden geen probleem.
Maar door het oponthoud werd dit wat minder.
Natuurlijk is het geoorloofd om je plaats je verdedigen.(het liefst zonder elkaar te raken)
Het is juist spannend als 2 kemphanen milimeters van elkaar af rijden zonder elkaar te raken, strijdend voor een plek.
Echter het leunen en aantikken van elkaar hopen we tot een minimum te beperken zodat iedereen gelijke kansen behoud.
Wel werd in alle finales fair en sportief gereden.
Het was een gezellige race dag.

Via deze weg bedanken we weer de vrijwilligers voor hun hulp en wellicht tot de volgende keer.

 








Heat 4, Fabien en Erik.



De Pitspoezen.....



Brood supervising.



De B-finale tussen Erik en Francis.





De C-finale tussen Adrie en Xander.
Herhaling Yaris Cup 2010.





Piet met zijn taxi.
Deze rijdt een stuk rustiger dan de Yaris.



Top overleg.



De Yaris die de Nissan wil inhalen.



Francis op weg naar de 40 ronden.........?





Wesley, onze gastrijder voor vandaag.





Marijn Nuijten, jong nieuw talent















De oefen heat met alle nieuwe rijders.







Genius @ work.







De A-finale



Paulien, de wedstrijdleidster



Xander Brood wint de C-finale



Winnares B-finale Francis Brood-Voss



Familie Brood, alle bekers binnen

Archive Pictures by Fabien Mannien