|
Vandaag hadden we onze 3e race in Zaal Kerkzicht te Zegge. De deelnemers waren: Lex Brood Ferrari Fabien Mannien Yaris Adrie Raaymakers Nissan 350 Z Francis Brood-Voss Alfa Xander Brood Ferrari Marijn Nuijten Subaru Michael Luyerink Aston Martin Orfeo Tremour Aston Martin Ruud Wilthagen Xanavi Piet Mannien Testarossa Carlo van Peer Aston Martin Erik van Meer Xanavi Richard Dullaert Ferrari Modena Hendrik Chrystler Afzeggingen hadden we ontvangen van Jack, Fred en Maarten. In Heat 1 hadden we Xander, Carlo, Michael en Adrie. Xander won de eerste serie met 28 ronden. Carlo en Michael reden beide 27 ronden. Adrie reed 26 ronden. Het was voor Adrie de eerste race met zijn Nissan 350 Z. Snelste rondetijd in deze heat was voor Carlo met 9,2 sec. In de 2e serie reed Carlo een goede 36 ronden in 6.13 Ook Xander verbeterde zich met 31 ronden in 6.07 Michael kwaam aan 29 ronden en Adrie aan 28 rondjes. Snelste rondetijd op naam van Carlo met 8,8 seconden. Ook Michael laat hiet al tijden zien van 9,1 sec. Heat 2 bestond uit Lex, Francis, Ruud en Orfeo. In de 1e serie reed Lex een pole met 44 ronden. Hij deed dit in 6.02. Orfeo viel wat tegen met 37 ronden in 6.04. Ruud en Francis kwamen beide aan 34 ronden. Snelste rondetijd in deze heat op naam van Lex met 7,4 sec. Ook Orfeo dook onder de 8 seconden met 7,9 sec. In serie 2 verbeterde Lex zijn pole niet en kwam aan 43 ronden. Francis reed een knappe 37 ronden, Ruud kwam aan 31 ronden waar Orfeo uitviel met 29 ronden. Snelste rondetijd 7,4 sec van Lex. De 3e heat bestond uit Erik, Richard en ik. In de 1e serie reed ik 40 ronden met de Yaris. Erik kwam aan 37 ronden waar Richard wat problemen kenden. Snelste rondetijd was 8,2 seconden van mij. De 2e serie was een stuk beter. Ik kwam aan 42 ronden in 6.05. Ik vond het wel een leuk resultaat voor een Yaris. Richard reed een uitstekende 35 ronden in 6 blank. Erik kende wat pech en bleef steken op 28 ronden. Snelste tijd 7,9 sec van mijn Yaris. In de oefenheat hadden we diverse rijders zitten. Mijn vader deed weer eens een poging. Jong talent Marijn Nuijten blaast altijd behoorlijk zijn rondjes mee. Ook hadden we een nieuwe rijder in de vorm van Hendrik die leuk mee reed met de Chrystler. Orfeo deed het goed met de Porsche swb. Kortom een leuke ontspanning voor tussendoor. Technisch dossier: Motoren: Ik heb de vorige keer uitgelegd dat een aantal PN motoren de eigenschap hebben om zwaarder te gaan lopen. Het voorlager van de motor (glijlager/bronzenbus) lijkt dan wat speling te gaan vertonen. Dit indiceert dat de motor verkeerd belast wordt. Dat zou kunnen zitten in het feit dat de motor eigenlijk met 2 M2 boutjes gemonteerd dient te worden. Wij gebruiken dit anders met de Mini MHD. Meestal wordt deze opgeklemd. Uitshimmen en klemvrij maken is dan essentieel. Bij PN hebben ze een zeer krachtig huis gemaakt maar niet erg stevig, vandaar de vervorming. Ook met kogelagers hierin ipv glijbussen werd dit niet echt verbeterd. Typisch feit is dat de motor achter de as hier iets minder problemen mee kent dan de motor op de as zoals ik in de Yaris heb zitten. Zou dit dan toch mechanisch gezien een andre belasting betekenen. Feit is dat een goede koeling de problemen oplost. Na 4 dagen intensief uitzoekwerkzaamheden hebben we veel kennis opgedaan. Ik heb veel hulp gehad aan mijn vader, Lex en Jack. Eindconclusie: Het lijkt erop dat het huis, de magneten en de endbell de timing bepalen. Het anker lijkt hier een mindere rol in te betekenen. Het complete concept bepaald de karakteristiek van de motor. Dwz. anker, wikkelingen, dikte collector, sterkte magneten (vooral hoe ze erin geplakt zitten) hoort bij elkaar. Het revisren, uitshimmen etc is nu een makkie voor ons geworden waardoor ik nu ook revisie huizen, borstels en endbells op voorraad heb genomen. Complete revisie set kost 9 euro! Je krijgt dan een Kyosho huis, witte endbell en een set borstels. De motor kost normaal 19,95 van dit kaliber (MR03 std). Banden: Het volgende probleem lijken de banden te worden. Ik vind dat PN leuk spul maakt maar niet erg duurzaam. Wij hadden vorig jaar alleen Atomic banden ter modificatie. Dit gaf welliswaar iets minder grip maar wel van het begin tot het eind een constante grip. Slijtage is minimaal te noemen. We hadden x profiel, V pattern en radial 10 shore achter banden. Al die banden waren goed voor 47 ronden toen. De voorbanden van Atomic hebben we in 2 shore's. 40 en 30 shore. Hierdoor hebben we vooral in het begin massa's overstuur. Maar na deze ingereden te hebben gaan ze fantastisch. Het inrijden kun je het beste doen op een houten vloer. Ze worden dan wat matter om te zien maar dat neemt het overstuur weg en je krijgt er balans voor terug. Met de komst van PN carpet hebben we wat minder roll, maar wel wat meer grip. Door bekende redenen hebben we voor de cup wat meer PN spullen getest en beschikbaar gesteld. Zodoende heeft iedereen gelijke kansen om zijn of haar chassis naar eer en geweten in elkaar te steken. Het nadeel is dat de PN spullen zeer beperkt verkrijgbaar zijn, maar ik doe mijn uiterste best om dit voor iedereen voorradig te hebben. Persoonlijk vind ik het een goede achterband maar ik vind het slijtagepatroon nogal gortig. Ook lijken ze hun grip te verliezen als je ze niet goed reinigd nadat je bevoorbeeld een keer op een andere ondergrond gereden te hebben. Hoe je ze moet reinigen is nogal mening gebonden. Sommige reinigen ze ze met een ontvetter. Andere wassen ze af maar het stof van het tapijt moet eraf, anders worden ze erg droog en lijken ze grip te verliezen. Ze zijn er normaal gesproken in 6 , 8 , 10 , 12 en 15 shore. Voorbanden zijn er ook maar alleen in 15 shore wat voor de MHD erg zacht lijkt te zijn. De mensen met exponentials op de zender kunnen dan hun uitslag nog wat begrenzen, maar fijn rijden is anders. De informatie die ik nu geef is deels persoonlijk maar ook deels tot stand gekomen door veel te vragen aan de rijders en overleg wat we onderling hebben. Doe er dus je voordeel mee Verder met de wedstrijd: Stand na 2 series heats: 1. Lex brood Ferrari 2. Fabien Mannien Yaris 3. Orfeo Tremour Aston Martin 4. Francis Brood-Voss Alfa 156 5. Carlo van Peer Aston Martin 6. Richard Dullaert Ferrari Modena 7. Ruud Wilthagen Xanavi 8. Erik van Meer Nissan GT-R 9. Xander Brood Ferrari 10. Michael Luyerink Aston Martin 11. Adrie Raaymakers Nissan 350 Z Dan de finales: Eerst de C-finale: Michael reed de race van zijn leven en kwam aan 31 ronden in 6.09. Xander werd 2e met 29 ronden. Adrie werd 3e 4 seconden achter Xander. De B-finale: In de B-finale kwamen Erik, Ruud, Carlo en Richard tegen elkaar uit. Carlo reed een uitmuntende 39 ronden in 6.08. Zijn snelste rondetijd was 8.4. seconden. Richard kwam ook aan die tijden en ruud eigenlijk ook het zij wat minder contstanter. Beide kwamen aan 36 ronden. Ruud deed dat 1 sec sneller dan Richard. Hoezo closeracing? In de A-finale kwamen Lex, Fabien, Francis en Orfeo tegen elkaar in de ring. Na 3 slechte starts van ons, hadden eindelijk een redelijke start. Daarvoor hadden we storingen, telproblemen etc. Orfeo kende wat pech in deze finale en kwam aan 36 ronden. Francis reed 33 ronden maar is wel een ervaring rijker. Lex reed een goede stabiele 45 ronden in 6.03. Zijn snelste rondetijd was 7,4 sec. Ik kwam aan 41 ronden in 6.09. Mijn snelste Yaris tijd was 8,1 sec. Weer een overwinning voor Lex. Het was een gezellige race dag. Via deze weg bedanken we weer de vrijwilligers voor hun hulp, Paulien voor de wedstrijdleiding. Dinsdag as 1 Maart is het een training. Tot dan! |
|