Tech Talk:

schaal 1/28 indoor seizoen 2013

In deze Tech Talk wil ik 3 zaken onder de loep nemen.
14 April gaan we de koppelkoers rijden.
Ik heb de Mini MHD rijders gevraagd wat ze vinden om van het tweede deel een caravan race te maken.
Hiernaast heb ik een afbeelding hoe zoiets eruit zou zien.
De caravan moet wel helemaal standaard blijven zodat iedereen dezelfde caravan achter zijn Mini heeft hangen.
We geven de koppelkoers vrij qua motor, dus niet net vorig jaar iedereen een standaard motor in de team race.
We zitten momenteel te denken aan 45 minuten zo rijden als koppel, 45 minuten recoupereren ivm de caravan en laden etc. en dan de race af te sluiten met 45 minuten caravan racen.

Ten tweede ben ik hard aan het werk achter de schermen om een verbeterde mini MHD te creeren.
Afgelopen weekend had Ad Vissenberg het prototype bij.
Met behulp van Jack van Holst hebben we nieuwe verkorte H-bars CNC kunnen freezen die het mogelijk maakt om de motor bij de 98 mm WB auto's voor de achteras te leggen.
Hierdoor wordt het zwaartepunt lager en heeft de auto zijn gewicht beter verdeeld in de auto zitten.
We verkeren momenteel nog in de experimentele fase maar zodra het rendement er is zal dit product door ons aangeboden worden.
Hiernaast zien jullie een afbeelding van de MM motorpod en van de verkorte H-bars.

Vanaf deze nieuwe motorsteun kan er zelfs gewerkt worden met een frictiedemper en een lengteshock.
Dan gaat de Mini MHD ineens op een Pro Ten lijken.
Dit geeft onze racehobby ineens een nieuwe dimensie.

Kortom er zit nog steeds rek in dit autootje en we komen hier zo spoedig mogelijk op terug.

Als laatste zijn we op zoek gegaan naar een 27 am print die wat meer aankon qua motorprestatie en precisie.
We hebben die gevonden.
Deze print heeft een messing tandwiel op de servomotor, 3 polige aansturing voor de potentiometer, 2 extra fets voor een hogere belasting.
We hopen dat hiermee vooral de modified rijders gebaat zijn.
Meestal als de motor te veel vraagt gaat dat ten koste van de servo.
Oftewel er gaat te veel stroom naar de motor waardoor de servo sloom reageerd, weinig kracht opbouwt en niet goed terug komt naar zijn nulpunt.
De bedoeling is dat de auto zo accuraat en proportioneel mogelijk reageren.
We proberen dit te verwezenlijken met hoge spanning cellen.
Hoe hoger de gemiddelde spanning, hoe beter dit allemaal functioneerd.
Niet elke oplaadbare cel heeft deze eigenschappen.
Vooral als de print wat ouder word en vooral de potentiometer en de servo motor ingesleten raken gaat dat ten koste van de precisie.
Kortom deze 2 componenten gaan wat meer vragen en dat krijgen ze niet vanwege de motor.
Resultaat: niet goed proportioneel reageren.
Niet terug komen naar een breed nulpunt.
Verder is het erg goed dat de motor nu een messing pinion heeft in de servo, waardoor de servo heel soepel draait.
Dit kan 80 % minder wrijving op leveren waardoor de servo een stuk gemakkelijker zijn nulpunt vind.

Deze modified print gaat 30 euro kosten compleet met inruil van de standaard print.
Ze zijn nu besteld en zodra ze binnen zijn gaan we deze eerst testen.

Stay tuned!
 


De caravan race



Print modified



Motor pod aluminium met hoogte instelling waarbij de motor voor de achter as komt, alleen bij 98 mm wb.



Verkorte glasfiber h-bar



Frictie en lengte demper









Archive Pictures by Fabien Mannien