Technisch Dossier

Welke motor moet ik gebruiken voor welk model?

Een veelkomende vraag die mij gesteld wordt, is welke brandstofmotor het beste bij een bepaalde auto past.

Eigenlijk kunnen we de On-road modellen in 4 categorieŽn verdelen.

1. 1:8 vlakke baan racer breed (260 mm)
2. 1:8 Rally game model
3. 1:10 vlakke baan racer breed (235 mm)
4. 1:10 smal rally game (200 mm)

Met Groep 1, bedoel ik de huidige 1:8 racers die op de circuits gebruikt worden, zoals de Neo Millenium, Serpent Veteq, Kyosho Fantom, Mugen MRX3 etc.
Deze auto's gebruiken allemaal een 3,5 cc motor zonder trekstarter.
Nu heb je dit type motoren uiteraard ook weer in verschillende uitvoeringen.
Allen gebruiken ze een 8 tot 9 mm carburateur.
Vervaardigd van aluminium of nylon.
Het verschil in materiaal keuze heeft met de prijs van het model te maken.
De duurdere uitvoeringen hebben aluminium carburateurs omdat dan de brandstof die naar de motor gaat niet te heet wordt en al reeds verdampt voordat deze de motor ingaat.
Dit principe noemen we met een duur woord Vapor Lock.
Dat de goedkopere motoren met een nylon carburateur uitgevoerd zijn wil niet pertinent zeggen dat ze last hebben van Vapor Lock.
Een goedkopere motor is immers wat rustiger in zijn toerenbereik en wordt daardoor ook niet zo warm.
Deze motoren hebben meestal een rechte 8 mm plug met een ringetje eronder, een dikke drijfstang, een korte slag krukas en wat minder spoelpoorten dan een race motor.
Door de kortere slag krijg je een wat rustiger motortje wat in verhouding veel langer meegaat en ook niet zo erg revisie onderhevig is.
Meestal zijn deze krukassen onbewerkt.
Bij een race motor zitten dus allerlei turboschoepen in de krukwang verwerkt en deze is meestal ook met contra gewichten uitgebalanceerd.
De krukas bestaat altijd uit 1 stuk.
Gemeten van begin krukas tot de wang.
Dit noemen we de zgn SG krukas.
Er bestaat ook nog een OS krukas.
Deze krukas is korter op het punt waar de koppeling op het blok gemonteerd wordt.

De 2 verschillenden type's krukassen heeft dus eigelijk te maken met wat voor soort koppeling jouw auto uitgevoerd is.
Bij de SG draai je de koppeling in zijn totaliteit op en bij de OS draai je een adapter (verlengstuk) tegen het vliegwiel en monteer daar de koppeling op verder.
Het verhaal met de spoelpoorten ligt iets gecompliceerder.
Een wat goedkoper model heeft bevoordeeld 4 spoelpoorten en een racer 8 stuks.

Door deze spoelpoorten komt de brandstof de cilinder in.
Hoe vloeiender de spoelpoorten en hoe meer spoelpoorten je hebt ,hoe hoger het vermogen.
En dan bedoel ik met name het acceleratievermogen.
De motor is dus veel sneller op toeren en daardoor trekt de auto veel sneller op.
Kortom, je moet dus voor jezelf ten eerste bepalen of je eigenlijk wel in staat bent om het hoge vermogen van zo'n race motor op het asfalt te krijgen.
En ten tweede of je wel bereid bent om veel geld uit te geven voor zo'n motor en ook diens kostbare revisiebeurten te bekostigen.

Afwegen dus.

Met Groep 2 komen we op de modellen die we b.v. zien van het merk Protech, HPI Super Nitro, Tamiya TGX, Robbe, HongNor en de Nikko Engine Car.

Deze modellen zijn smaller dan de circuit auto's en ook een stuk korter.
Echter vallen ze nog net in de 1\8 schaal.
Meestal worden deze auto's aangedreven door de relatief gezien goedkopere motoren.
Bij Tamiya en Nikko zien we zelfs een 3 poorter 2,5 cc motor erop staan.
Bij de andere modellen zien we de eco 3,5 cc 3 poorters.
Nu heeft een 3,5 cc motor altijd meer vermogen dan een 2,5 cc motor, echter moet je dit vermogen weer in verhouding zien met het gewicht van de auto.
Hoe lichter de auto deste minder vermogen heb je nodig om te vliegen!

De meeste van dit soort motoren maken gebruik van een schuifcarburateur.
De wat oudere types hebben een draaicarburateur.
Dit heeft met de positionering te maken van de motor op de auto.
Een schuifcarburateur is het mooiste af te stellen.
Bijna al deze motoren hebben de zgn. OS krukas.
Dit is een korte krukas die met een paar gangen draad eindigt.
Het vliegwiel wordt op deze krukas vast gezet met een verlengstuk (adaptor).

Bij Groep 3 zien we de "dikke"carter (behuizing) motoren met een SG krukas.

Deze hebben een 6 mm schuifcarburateur.
Ze zijn uitgevoerd in 2 soorten.
Namelijk de legale versie en de illegale versie.
De legale motor (mag dus ingezet worden tijdens wedstrijden) is een 3 poorter met een rechte krukas en een rechte 8 mm plug in de koelkop.

De illegale (mag dus niet gebruikt worden tijdens races), is een 7 poorter met een bewerkte krukas en een conische turbo plug. Het verhaal van de pluggen is een verhaal op zich. Je hebt zoveel verschillende soorten. Het werkt eigenlijk met nummer aanduidingen.
Hoe lager het nummer deste dunner de gloeispiraal.
Deze plug ontsteekt het felste.
Deze plug dient ingezet te worden bij koud weer.
Bij warm weer gebruiken we een plug met een hoger getal.
In de praktijk gebruiken we voor de 3,5 cc motoren een 6,7 of 8.
Voor de 2,5 cc gebruiken we een 4, 5 of 6.
Alleen voor de 2,11 cc of nog kleinere motoren gebruiken we pluggen met een nog lager getal.
De rechte pluggen sluiten af met een ringetje onder de plug.
De conische pluggen sluiten af door de vorm van deze plug.
Laatst genoemde bouwt voor die reden ook wat meer compressie op.

Als laatste Groep 4. Dit is de groep, die de laatste jaren erg groeiend is.
Steeds meer merken zijn zich gaan begeven op deze markt.
Ik zal er een aantal noemen.
Mugen Prime, Serpent Impulse , HPI Nitro en de Neo Maximum Nitro.
Dit zijn eigenlijk de instap modellen tot de 1/8 of 1/10 circuit sport.
Ze worden voor zeer aantrekkelijke prijzen in de winkels aangeboden.
Op deze autoīs staan bijna altijd 2,11 cc motoren met een zijuitlaat.
De laatste tijd zijn er ook 2,5 cc cilinder sets op de markt voor het zelfde carter als waar de 2,11 in heeft gezeten.

Van het merk Picco zien we ook 2,5 cc motoren in een klein carter met een achter uitlaat.
Deze motoren hebben aanzienlijk meer vermogen.
Dit type dient gewoon met een startkist gestart te worden.
Bijna al de .12 motoren met een zijuitlaat dienen met een trekstarter gestart te worden.
Alleen de NovaMega .12 van het merk Serpent is een uitzondering op die regel.
Het is van de auto afhankelijk of je nu een motor kiest met een draai carburateur of een met een schuifcarburateur.
Ik hoop dat de verschillen tussen alle verschillende brandstof motoren duidelijk zijn geworden, en ik hoop dat dit verhaal jullie uiteindelijke keuze vergemakkelijkt.

 


















foto Verschil tussen de 2 krukassen.

Archive Pictures by Fabien Mannien