Mugen Seiki Motorsport

Introductie Mugen MBX5t Prospec

De Mugen MBX5t Prospec is de nieuwste uitvoering van de reeds bekende MBX5 truggy die al langer presteert op hoog wedstrijd niveau.
In het eerste deel van dit verslag zullen we de nieuwe Prospec van dichterbij gaan bekijken en ingaan op de gebruikte techniek en onderdelen.
Voor het tweede deel zullen we de auto gaan inzetten bij trainingen en tests.

De krachtbron:

Als krachtbron voor de Prospec hebben we gekozen voor een Nova Rossi Max power .21 M8 by Max Fantini.
De motor is voorzien van een oranje geanodiseerde koelkop die tevens een uitneembare turbo verbrandingskamer heeft voor een verbeterde warmteoverdracht.
Door middel van een 4-naalds carburateur kan de motor haarfijn afgesteld worden.
Op deze carburateur is een 1-stage schuimluchtfilter gemonteerd die reeds ingeölied is vanuit de fabriek.
Het 1-stage design houdt de motor langdurig vrij van vuil zonder de prestaties te hinderen.
De motor wordt op een startbox gestart.
Na de start kunnen de uitlaatgassen via een 180 graden uitlaatbocht doorstromen naar de chrome uitlaat.
Door de Max motor te monteren op een ééndelige en tevens verlengde motormount wordt de flex rondom de motor verder gereduceerd.
De uitlijning van de koppelingsklok en het hoofdtandwiel blijft op deze manier constanter en voorkomt slijtage.
De motor krijgt zijn brandstof toegevoerd vanuit een 150cc brandstoftank met een ingebouwd brandstoffilter.

Om de kracht van de Max goed over te kunnen brengen op de rest van aandrijflijn is gekozen voor een 3-schoens koppeling met aluminium schoenen.
De geventileerde 13 tands koppelingsklok geeft koeling aan de koppeling en zorgt voor een goede overbrenging op het 62 tands hoofdtandwiel.

De Electronica:

We hebben gekozen voor 2 Hitec servo's 645 (10 kg op 6 v) Futaba stick 40 FM zender en een Orion Humppack.
De sterke servo's zijn gemonteerd om de MBX5t Prospec soepel door het terrein heen te laten sturen.
De servo’s zijn op een makkelijk afneembare radioplaat gemonteerd die met 8 kleine schroefjes volledig van de auto verwijderd kan worden tezamen met de spatwaterdichte radiobox.
Niet alleen de elektronica van de auto is zo makkelijk te onderhouden, maar ook de andere delen van de Prospec zullen zeer gemakkelijk te bereiken zijn.

De aandrijving:

Zoals reeds gezegd is er een Max M8 .21 geïnstalleerd die door middel van een 3-schoens koppeling en een 13 tands koppelingsklok haar krachten overbrengt op de lichtgewicht 62 tands hoofdtandwiel welke uit gehard staal is vervaardigd voor een langere levensduur.
Het hoofdtandwiel maakt gelijk deel uit van het middendifferentieel dat bijna volledig is afgeschermd tegen stof en vuil.
Tevens is het middendifferentieel vanuit de fabriek al voorzien van olie om een lichte sper (en beter rijgedrag) te creëren.
Op de cups van het middendifferentieel zitten 2 geventileerde stalen remschijven die via een ingenieus remsysteem precies gelijk aangestuurd worden.
De remvoeringen die op de metalen brake-pads verlijmd zijn geven de Prospec een nog beter remvermogen.

In de cups van het middendifferentieel worden de dogbones gestoken die doorlopen naar het voor- en achterdifferentieel waar de krachten weer worden ‘doorgezonden’ naar de vier wielen.
Opvallend zijn de ‘spiral-cut’ kroontandwielen van het voor- en achterdifferentieel die zorgen voor een groter contactoppervlakte tussen de tandwielen en tevens minder wrijving.

Net zoals het middendifferentieel zijn ook het voor- en achterdifferentieel vanuit de fabriek al voorzien van olie.
Alle drie de differentiëlen zijn van het zogeheten ‘spider’ type met twee zonnen- en 4 satelliettandwielen.
Aan de voorzijde van de auto is gekozen voor assen met kruiskoppelingen voor een soepele en vrijwel frictieloze overbrenging.
Door de stofwerende C-hubs zullen de kruiskoppelingen een langere levensduur hebben dan normaal.
Aan de achterzijde van de auto is gebruik gemaakt van de zogeheten ‘dogbones.’
Kenmerkend voor dogbones zijn de lage vervangingskosten.
Voor een soepele overbrenging zijn in de gehele aandrijflijn maarliefst 20 rubber-sealed kogellagers gemonteerd.
De vier velgen zijn gemonteerd op rood geannodiseerde 17 millimeter aluminium wielopnemers.
De 17 millimeter wielopnemers geven de mogelijkheid tot het monteren van vele verschillende (aftermarket) velgen en de daarbij passende banden.

De ophanging:

Nu we het grootste deel van de Prospec al gezien hebben komen we als laatste bij de ophanging die voor alle vier de wielen volledig onafhankelijk is.
Zo heeft ieder wiel zijn eigen robuust uitgevoerde kunststof draagarm.
Vier grote aluminium schokdempers die op maar liefst 8 verschillende manieren kunnen worden vangen iedere klap en schok op.
De 4 millimeter dikke aluminium shock-towers waar de dempers op gemonteerd zijn, net zoals de boven draagarmen, geven de nodige sterkte voor in het ruige terrein.
Met de vier zwarte veren zal de Prospec in het terrein goed afgeveerd zijn.
Voor het bochtenwerk is er zowel voor als achter een stabilisatorstang geplaatst die het ‘rollen’ van de auto in de bochten tegen gaat.
Voor de meer ervaren rijder zijn er tal van mogelijkheden om te setup naar eigen wens aan te passen.
Door het gemakkelijke C-clip systeem zijn veren in een mum van tijd en perfect doseerbaar in te stellen.
Voor wie dit nog niet genoeg is, zijn er ook nog tal van andere afstelmogelijkheden zoals: de droop, toe-in (achter), toe-/uitspoor(voorkant), camber, wielbasis, anti-squad, ackerman en het caster.

Wat maakt de Prospec anders?

Allereerst is de Prospec MBX5t een truggy met een innovatief ontwerp met goed toegepaste techniek.
Zo noemen we de dubbele verticaal geplaatste chassis braces die de Prospec tot een zeer sterke auto maken.
Maar niet alleen dat, maar ook is te zien dat bij de rest van de auto goed nagedacht is door de heren achter de tekentafels (of tegenwoordig de computerschermen).
Over de duurzaamheid van dit racemonster is nagedacht, maar ook als er wat stuk gaat, dan is de MBX5t een onderhoudsvriendelijke waar makkelijk aan te sleutelen is door het ruim opgezette chassis, makkelijk afneembare onderdelen en bovenal de differentiëlen.
Deze zijn goed te bereiken en ook nog eens volledig stofvrij afgedicht.

Conclusie:

In het eerste deel van het verslag hebben we gekeken naar de doordachte techniek van de Mugen MBX5t Prospec.
We kunnen niet anders concluderen dan dat het geweldige auto is.
Betreffende design, techniek en zeker niet te vergeten: de advies verkoopprijs van 699,- euro!
Niet alleen de beginnende wedstrijd rijder, maar ook de serieuze wedstrijdrijders zullen geen miskoop kunnen doen aan de innovatieve Mugen MBX5t Prospec.
 














Op de foto's staat de MBX5t afgebeeld met een Ninja motor.

Archive Pictures by Fabien Mannien