Mugen Seiki Motorsport

Introductie Mugen MBX5t Prospec

De Mugen MBX5t Prospec is de nieuwste uitvoering van de reeds bekende MBX5 truggy die al langer presteert op hoog wedstrijd niveau.
In het tweede deel zullen we de auto gaan inzetten bij trainingen en tests.

We hebben voor het tweede deel van ons review de truggy ingereden en ingezet op het circuit van Mol Belgie.
We zijn de test begonnen met alles standaard, dus met de bijgeleverde 27Mhz AM zender en bijbehorende ontvanger en servo’s.
De eventuele aanpassingen zullen ook in deze uitgebreide review aan bod komen.

Het begin:

Om maar bij het begin te beginnen is het logisch om de auto eerst in te rijden op de zogeheten WOT-methode.
Bij deze methode laten we de Max M8 motor eerst één tankje stationair op de fabrieksafstelling rijden.
Nadat de motor weer is afgekoeld tanken we de 150cc tank opnieuw helemaal vol en zetten we de hoofdnaald van de carburateur drie hele slagen verder open waardoor de motor erg rijk komt te staan.
Volgas rijden we het tankje leeg en ieder volgende tankje draaien we de naald ¼ slag in.
Na 6 tankjes kunnen we langzaam beginnen met fine-tunen van carburateur.
Opvallend was hoe snel en gemakkelijk de motor startte.
Eerst de brandstof doorblazen natuurlijk.
Nog mooier was dat de motor vrijwel het hele tankje door bleef draaien en alleen in de eerste minuut een ‘herstart’ gemaakt moest worden.
Ook de rest van de inrij-procedure was een genot voor ons.
De motor bleef even makkelijk startbaar en na het tweede tankje viel de motor al helemaal niet meer uit tijdens het rijden.
Alleen één minpuntje dat helaas al vrij snel aan het licht kwam: de 27Mhz AM zender en ontvanger set.
Het bereik was jammergenoeg niet om over naar huis toe te schrijven, na ongeveer 60 meter was er al geen signaal meer wanneer we in de buurt van auto’s en lantaarnpalen reden.
Op een open grasveld hadden we echter geen problemen meer en kon er probleemloos van de Mantis TXS genoten worden.
De zenderset is dus wat storingsgevoelig.

Op het circuit:

Circuit Mol is een ideaal circuit om auto’s op te testen aangezien bijna alle elementen en soorten ondergrond hier aanwezig zijn.
Tanken, alle electronica aanzetten, starten: en jawel, de motor start weer in één keer ondanks de (nog steeds) rijke afstelling.
Hoog tijd om de baan op te gaan.

Bij de eerste rondes kan men niet anders dan positief zijn over de Prospec.
De motor heeft een heel goed gebalanceerde powerband en laat het vermogen goed opkomen tezamen met de 3-schoens koppeling.
En zeker bij de juiste afstelling heeft de motor meer dan genoeg vermogen om de Prospec probleemloos over de baan te jagen.
Niet alleen veel vermogen, maar ook het verbruik van de motor deed ons bijna doen schrikken.
Van een M8 kon verwacht worden dat deze wel aardig wat brandstof zou verbruiken, maar integendeel, op een tank van 150cc konden we ruim 10 minuten rijden.
Gelukkig is deze wegligging al voldoende aanwezig bij de fabriekssetup.
En ook in de bochten was het vermogen nog goed op de baan te krijgen door de vulling die vanuit de fabriek al is aangebracht in de differentiëlen.
Welke dikte dit vet of deze olie had konden we helaas niet precies bepalen.
We merken wel op dat bij het uitkomen van de bochten een goed gecontroleerde wijsvinger nodig was om niet te snel in een spin te raken.
Over het algemeen was de Prospec goed te sturen en reageerde de auto relatief licht op stuurbewegingen bij het gebruik van de juiste banden.
Bij banden zoals GRP Grip’s gaat het een stuk beter en haal je de prestaties pas echt uit de Mugen.

Snelheid, wegligging en natuurlijk mag ook duurzaamheid niet ontbreken bij een goede auto.
Hoe snel de onderdelen bij een auto defect raken hangen natuurlijk af van de kwaliteit, maar ook van de rijstijl.

Wat hebben we aangepast aan de auto:

1. De 27mhz zenderset hebben we na het inrijden vervangen voor een Spektrum DX3 zenderset die storingsvrij op de 2,4Ghz band werkt.
Dit is sterk aan te raden tijdens wedstrijden of meetings waarbij vele rijders aanwezig zijn en er ook vele (storende) signalen in de lucht hangen.
2. De pen van de tankdop vervangen.
3. Experimenteren met verschillende banden, waaronder de GRP Grip’s die erg goed bevielen, de auto een directer stuurgedrag gaven en daarnaast ook meer constantheid bij het inkomen van een bocht.
4. Stuurservo was goed genoeg voor recreatiegebruik, maar voor wedstrijden is wat meer snelheid en kracht toch wel wenselijk.
Een goedkope, maar zeer functionele servo die we ingezet hebben was de Towerpro MG995 servo.

Conclusie:

In het eerste deel van de review is de innovativiteit van de Mugen Prospec naar voren gekomen en in het tweede deel van deze review zijn we ingegaan op de kwaliteiten van de auto in de praktijk.
Deze Mugen Truggy is een auto met innovatieve techniek.

Tot slot willen we graag Mugen Import Deutschland bedanken voor het ter beschikking stellen van de Prospec voor deze review.

Voor meer informatie over Mugen en haar producten kan men kijken op www.mid-mugen.eu .
 








Archive Pictures