Spielwarenmesse


Neurenberg 2002

Ook dat jaar was er weer een RC beurs georganiseerd in Nurnberg.
Jaarlijks wordt hier de ToyFair gehouden.
Vele fabrikanten zien deze beurs samen met de beurs in Chicago als het Mekka om de vuurdoop te houden voor hun nieuwe producten.
Zo ook dit jaar.
Aangezien ikzelf brandstof 1:8 rijdt, heb ik me beperkt tot alleen de brandstof auto┤s.
Gelijk al bij het binnen komen zag ik de stand van Mugen Seiki.
Het viel te verwachten dat zij de ToyFair dit jaar groots zouden aanpakken.
Zij zijn met 3 auto┤s op het podium de grote winnaars van het W.K. te Sydney.

Echt veel nieuws hadden ze niet, omdat zij met een compleet nieuw concept naar Sydney gegaan waren en eigenlijk daar hun presentatie hadden gehouden.
Wel zien we wat titanium onderdelen die optioneel op deze auto gezet kunnen worden.
Titanium is veel lichter en sterker dan staal.

Van het merk Picco kunnen we dit jaar veel gaan verwachten!
In de Benelux waren er de laatste tijd veel geruchten dat Picco zou stoppen met het produceren van de auto.
Niets is minder waar.
Picco heeft juist ge´nvesteerd in een nieuwe machinefabriek.
In deze fabriek kunnen ze nog sneller en vooral preciezer hun onderdelen voor zowel de auto als de motoren maken.
Het resultaat is verbluffend zoals je op de foto┤s wel kunt zien.
Buiten dat is bijna alles machine gestuurd en geen handgestuurde machines zoals in het verleden.

Als je de Picco Integra 2001 auto vergelijkt met het prototype wat Picco tentoongesteld had, zien we een aantal opmerkelijke verschillen, die we eigenlijk al bij wat meer merken doorgevoerd hebben gezien.

Hier zien we dus dat Picco eindelijk van zijn "ouderwetse" Excel schommelarmen is afgestapt.
Vooral bij de bovenste achter schommelarmen zien we dat goed.
Daar zit nu een "multipoint" schommelarm met een draaikogel systeem.
Hierdoor is de auto gemakkelijker soepel te krijgen doordat deze nu nog maar op 1 punt scharniert, ipv op 2 punten.
Aan de voorkant hebben ze het hart van de auto lager en smaller gehouden als voorheen, om nog meer stabiliteit te creŰren.
Om het zwaartepunt lager te krijgen, hebben ze de servo naar beneden gebracht zoals we ook l bij Mugen en Serpent zagen.
Ook de tank hangt nu onder de radioplaat. Dit prototype is een handgemaakt model uit Nylon.
Wanneer de productie gaat starten is nu nog onduidelijk.

Bij Neo zien we dat ze nu een eigen motor ontwikkelt hebben voor de Neo Attack auto.
Deze motor is een standaard 3 poorter die voor elke race ingezet kan worden.

Duidelijk is dat er hard aan de weg getimmerd wordt, daar ze ook al met een 3,5 Neo XT motor gaan uitkomen.
Vanaf volgend jaar zit er een nieuwe 1/8 circuit auto aan te komen.
Ook hier werd in de Benelux geruchten over verspreidt dat Neo alleen nog maar optionele delen voor de HPI auto┤s zouden maken.
Niets is minder waar, blijkt uit hun presentatie.
Zij gaan als eerste fabrikant een 1/10 en 1/8 auto "ready to run" leveren.
Dus met motor/uitlaat en zendset!
Ook zij kunnen niet precies aangeven wanneer dit productieproces gestart wordt.

Nu HPI genoemd is, zien we de HPI Proceed in hun stand staan.
Een zeer mooie auto. 1 ding valt op. Alleen HPI gebruikt een 5 mm chassis.
De rest allemaal 6 mm.
Het nylon van de HPI komt iets wat te flexibel naar mijn gevoel over, maar smaken verschillen.
De afwerking van de bouwkit is fenomenaal, zoals we eigenlijk alleen bij Serpent en Kyosho terug zien.

Qua bodies besteden zij wel het meeste werk aan aerodynamica en de gedetailleerd heid.
Ik ben benieuwd of dit een positief gevolg kan zijn voor de wegligging.
HPI heeft veel tijd gestoken in z┤n touring car modellen.
De Proceed is eigenlijk niet veel veranderd.

Bij Serpent zien we als belangrijkste nieuwe product de Impulse Pro.
De bedoeling van de Impulse was eigenlijk dat het vooral bij een begin auto zou blijven.
Toch is er wereld wijd een raceklasse ontstaan voor dit model namelijk de 200mm Sedan klasse.
Het leuke van deze klasse is dat zowel professionele racers hieraan deel kunnen nemen als parkeerplaats rijders.
Buiten dat maken zeer veel fabrikanten een 200 mm Sedan auto.
Dus er is geen 1 klasse met zoveel verschillende merken erin.

Bij Graupner zien we een verrassende ontwikkeling.
Zij hebben namelijk een 1:12 auto ontworpen. Deze auto is vooral bedoeld als Fun racertje.
Maar ziet er door z┤n compactheid toch aardig Hitech uit.

Let vooral op de volledigheid van dit model.
Het autootje heeft dus een schoentjes koppeling en een versnellingsbak.
Je kunt er diverse bodies voor kopen, zoals de Baby Benz en de Mini etc.

Bij NovaRossi zien we de meest mooiste motoren voor een 1/8 racer.
Likkebaardend liep ik langs deze stand.
Zoals jullie vast al weten worden er gigantisch veel motoren bij NovaRossi gemaakt.
Voor hun zelf produceren ze de Nova lijn, en natuurlijk de Rex en Top lijn.
Alle drie zijn vergelijkbare series.
Ook komen de Serpent NovaMega motoren van hun af en natuurlijk de RB motoren.
Als nieuw concept introduceerde NovaRossi de type R motoren.
Deze blokken hebben een ander huis en zijn vooral verstevigd en hebben meer koelribben.
De cilinders hebben 2 koelgaten extra gekregen.

Het probleem met NovaRossi is dat er zoveel vraag naar is, dat de fabriek niet zoveel motoren kan produceren, als ze zouden kunnen verkopen.
Dus bestel je nu een blok, mag je blij zijn als ze volgend jaar rond deze tijde geleverd zijn.
Wij echter hebben een aantal stuks weten te bemachtigen.

Naast NovaRossi heb je ook nog een andere motor fabrikant uit ItaliŰ, namelijk Rossi.
Dit is een broer van NovaRossi. (Cesare , NovaRossi en Ugo Rossi)
Dit merk heeft een aantal jaren niets van zich laten horen, maar komt nu toch uit met een nieuwe motorlijn.
Qua kwaliteit en prestaties kan ik er niets van zeggen, gewoon proberen dus!

Het ziet er wel erg afgewerkt en netjes uit wat Rossi hier laat zien.
Opvallend zijn de felle taps lopende koelkoppen.

Ook het Italiaanse merk Cipolla introduceerde zijn nieuwe lijn.
Dit merk heeft sinds 1988 geen auto motoren meer gemaakt.
Ze concentreren zich nu vooral op de Buggy branche.
Opvallend is dat bijna al hun motoren een soort turbo potje hebben voor nog meer trekkracht.

Als laatste Italiaanse motoren fabrikant zagen we het merk OPS.
Iedereen dacht dat dit merk failliet was, echter presenteren ze een compleet nieuwe motorenlijn.

Deze lijn is zo compleet, dat ze voor alle type auto┤s wel een motor hebben.
Opvallend aan alle Italiaanse merken is dat ze eigenlijk allemaal perfect afgewerkt zijn.
Echter telt er maar 1 ding, en dat is hoe ze lopen.
En met de terugkeer van een paar "vergeten" merken is dat dus afwachten.

Bij Kyosho zien we vooral hun antwoord op de Serpent Impulse Pro naar voren komen.
De Kyosho V one R is een capabele concurrent voor elke 200 mm sedan racer.
De kwaliteit van deze Kyosho staat buiten kijf.
Hij is zeer mooi afgewerkt en heeft naar hun zeggen een super wegligging.
Ik denk dat de 200 mm sedan race klasse een zeer spannende betaalbare race klasse gaat worden.
En dat vooral Kyosho en Serpent hun beste beentje voor hebben gezet.

Ook dit model is van vergelijkbare kwaliteit als Serpent en Kyosho.
Ik denk dat de wegligging van al deze modellen onderling niet veel verschil zullen geven.
Uit Taiwan zagen we van het merk SH en Force ook nog zeer aardige en vooral betaalbare motorlijnen.
Qua prestaties zullen ze wellicht hun meerdere moeten erkennen in de Italianen.
Qua kwaliteit niet meer.
Deze motoren zijn gemaakt om veel uren te draaien en goede prestaties te leveren.
De 1:8 sport zal vooral voor de amateur rijder op dat gebied gaan veranderen.
De super motoren zullen door schaarste steeds duurder gaan worden en de Japanse en Taiwanese motoren door hun massa productie steeds goedkoper.
Het merk Force maakt voor veel auto fabrikanten diverse motoren.
Ik heb er van een aantal foto┤s gemaakt.

De SH 15 is een 2,5 cc motor 3 poorts voor een on-road racer zoals de Impact of de Avance van Mugen.

Ik hoop dat alle nieuwe producten een beetje duidelijk gemaakt zijn, en dat jullie deze producten tegenkomen op jullie weg naar de winkels.

 












































Archive Pictures by Fabien Mannien