Spielwarenmesse


Neurenberg 2006

Ook dat jaar was er weer een RC beurs georganiseerd in Nurnberg.
Jaarlijks wordt hier de ToyFair gehouden.
Vele fabrikanten zien deze beurs samen met de beurs in Chicago als het Mekka om de vuurdoop te houden voor hun nieuwe producten.
Zo ook dit jaar.
Aangezien ikzelf brandstof 1:8 rijdt, heb ik me beperkt tot alleen de brandstof autoīs.
Gelijk al bij het binnen komen zag ik de stand van Mugen Seiki.
Het viel te verwachten dat zij de ToyFair dit jaar groots zouden aanpakken.
Dit bleek uit de nieuwe MRX4R en de nieuwe Ninja motoren lijn.

Van het merk Picco kunnen we dit jaar veel gaan verwachten!
Picco heeft juist geïnvesteerd in een nieuwe machinefabriek.
In deze fabriek kunnen ze nog sneller en vooral preciezer hun onderdelen voor de motoren maken.
Het resultaat is verbluffend zoals je op de fotoīs wel kunt zien.
Buiten dat is bijna alles machine gestuurd en geen handgestuurde machines zoals in het verleden.

Qua bodies besteden zij wel het meeste werk aan aerodynamica en de gedetailleerd heid.
Ik ben benieuwd of dit een positief gevolg kan zijn voor de wegligging.
HPI heeft veel tijd gestoken in zīn touring car modellen.
De Proceed is eigenlijk niet veel veranderd.

Bij Graupner zien we een verrassende ontwikkeling.
Zij hebben namelijk een 1:12 auto ontworpen. Deze auto is vooral bedoeld als Fun racertje.
Maar ziet er door zīn compactheid toch aardig Hitech uit.

Let vooral op de volledigheid van dit model.
Het autootje heeft dus een schoentjes koppeling en een versnellingsbak.
Je kunt er diverse bodies voor kopen, zoals de Baby Benz en de Mini etc.

Bij NovaRossi zien we de meest mooiste motoren voor een 1/8 racer.
Likkebaardend liep ik langs deze stand.
Zoals jullie vast al weten worden er gigantisch veel motoren bij NovaRossi gemaakt.
Voor hun zelf produceren ze de Nova lijn, en natuurlijk de Rex en Top lijn.
Alle drie zijn vergelijkbare series.

Het probleem met NovaRossi is dat er zoveel vraag naar is, dat de fabriek niet zoveel motoren kan produceren, als ze zouden kunnen verkopen.
Dus bestel je nu een blok, mag je blij zijn als ze volgend jaar rond deze tijde geleverd zijn.
Wij echter hebben een aantal stuks weten te bemachtigen.

Naast NovaRossi heb je ook nog een andere motor fabrikant uit Italië, namelijk Rossi.
Dit is een broer van NovaRossi. (Cesare , NovaRossi en Ugo Rossi)
Dit merk heeft een aantal jaren niets van zich laten horen, maar komt nu toch uit met een nieuwe motorlijn.
Qua kwaliteit en prestaties kan ik er niets van zeggen, gewoon proberen dus!

Het ziet er wel erg afgewerkt en netjes uit wat Rossi hier laat zien.
Opvallend zijn de felle taps lopende koelkoppen.

Ook het Italiaanse merk Falcon introduceerde zijn nieuwe lijn.
Dit merk heeft sinds 1988 geen auto motoren meer gemaakt.
Ze concentreren zich nu vooral op de Buggy branche.
Opvallend is dat bijna al hun motoren een soort turbo potje hebben voor nog meer trekkracht.

Als laatste Italiaanse motoren fabrikant zagen we het merk OPS.
Iedereen dacht dat dit merk failliet was, echter presenteren ze een compleet nieuwe motorenlijn.

Deze lijn is zo compleet, dat ze voor alle type autoīs wel een motor hebben.
Opvallend aan alle Italiaanse merken is dat ze eigenlijk allemaal perfect afgewerkt zijn.
Echter telt er maar 1 ding, en dat is hoe ze lopen.
En met de terugkeer van een paar "vergeten" merken is dat dus afwachten.

Uit Taiwan zagen we van het merk SH en Force ook nog zeer aardige en vooral betaalbare motorlijnen.
Qua prestaties zullen ze wellicht hun meerdere moeten erkennen in de Italianen.
Qua kwaliteit niet meer.
Deze motoren zijn gemaakt om veel uren te draaien en goede prestaties te leveren.
De 1:8 sport zal vooral voor de amateur rijder op dat gebied gaan veranderen.
De super motoren zullen door schaarste steeds duurder gaan worden en de Japanse en Taiwanese motoren door hun massa productie steeds goedkoper.
 





















































































Archive Pictures by Fabien Mannien