|
Neurenberg 2009 Normaal gesproken ga ik om de 5 jaar naar de Toyfair in Nurnberg. Vanwege de kredietcrisis leek het me wel verstandig om dit jaar te gaan. Deze crisis zou ook weleens invloed op de modelbouw kunnen hebben. Het leukste vond ik om Fabio Domanin van Novarossi en Lamberto Collari 9 voudig wereldkampioen 1/8 on-road in het echt te ontmoeten. Ik trof ze aan op de stand van Novarossi. Vele fabrikanten zien deze beurs samen met de beurs in Chicago als het Mekka om de vuurdoop te houden voor hun nieuwe producten. Het eerste wat me op viel is dat bijna alle merken hun 1/8 buggy nu ook in een brushless uitvoering hebben. Men legt er dan een dikke brushless in met 2 lipo accu's die samen 14,8 Volt produceren. De motor perst er dan 27.000 rpm per volt uit. Het gewicht van de auto komt wel op 3,5 kg te zitten. Al met al een mooi stukje doorontwikkeling. Ik zal de hal in vogelvlucht doornemen: We beginnen bij de A van Annsmann. Bij Annsmann zien we behoorlijk wat nieuwe producten. Met name de Hurrax is een apart model. Dit is een eco 1/6 off road 26 cc buggy. Verder zien we wat we van Annsmann gewend zijn. Veel uiterlijk vertoon, vooral richting de drift scene. Of dat het kwalitatief ook allemaal in orde is zal blijken. Ook Annsmann heeft een brushless buggy ontwikkeld. Na Annsmann komen we bij Associated terecht. Zij hebben een mooie opvolger van de vorige 1/12. Komisch aspect is dat deze versie wat karaktertrekken heeft van de Corally 1/12 auto's. En verderop zullen we Corally behandelen en hun 1/12 heeft weer wat Associated eigenschappen. Associated heeft nu ook snelle 1/18 Reedy brushless motoren. Na Associated komt ATS. Deze banden fabrikant heeft naast zijn raceline nu ook banden voor de amateur rijder. Die zijn een stuk aantrekkelijker geprijst maar gaan ook een stuk minder lang mee en de grip is natuurlijk ook wat minder. In Italie is Rally game erg populair. Hier maken zij nu ook thermische banden voor. Noem het maar een bigscale band op een 1/8 velg met een hex 17 mm aansluiting. Van ATS gaan we naar Axe Rossi. Vroeger heete dit gewoon Rossi maar sinds het overlijden van Ugo Rossi heet het Axe. Genoemd naar de nieuwe eigenaar (neef van Ugo) Dit merk heeft een nieuwe lijn Fox. Deze lijn is eigenlijk de ecolijn van hun eigen motoren lijn. Veel verschil zien we niet met andere jaren, op de Fox lijn na dan. Het is en blijft een fraai staaltje engineering. Het is geen Novarossi maar ze komen wel er steeds dichter bij. Het volgend merk is BMT. Blitz model Technica heeft een rallygame lijn gemaakt aangedreven door Sirio rally game motoren. Dit oude 1/8 on-road merk heeft een goede slag geslagen met het rally game. In Italie zijn 2 race klasses ontzettend populair en dat is 1/8 classic en rally game. Dit zijn in verhouding goedkopere klasses om te rijden dan 1/8 on-road zoals wij het kennen. Van BMT naar BP engines. Hier is niet erg veel gebeurd. Het is een mooi stukje productie en er zitten behoorlijk goede ideeen achter. Er is nu ook een goedgekeurde 2009 uitlaat van BP. Alles wat uit Italie komt heeft een goede kwaliteit. Het zaken doen met Italianen is een ander verhaal. BP heeft wel een nieuwe 5p truggy motor (zwart carter), speciaal voor 1/8 truggy off road. Op de stand van Graupner zien we Carisma. Dit merk is bekend van hun grotere Nikko auto's, zal ik maar zeggen. Nu verbazen zij ons met een fraaie 1/18 race auto. Deze auto moet een concurrent worden van de Xray 1/18. Mooie auto voor een winteractiviteit. Van Carisma naar Carson. Zij hebben een mooie Attack 4wd gemaakt. Ook bij Carson zien we een 1/8 brushless buggy. Dit lijkt nu al de nieuwe hype van 2009 te gaan worden. Bij Corally zien we een Pro Ten, F1 en 1/10 4wd en natuurlijk de alom bekende 1/12. Corally heeft mooie std brushless sets voor diverse modellen. En natuurlijk alles op accu gebied. Goed dat er toch nog een Nederlands bedrijf in Nurnberg vertegenwoordigd was. Eerder in dit verslag heb ik uitgelegd dat er 2 klasses in Italie erg populair zijn. De 2e klasse die ik wil uitleggen is de 1/8 classic klasse. Dit zijn starre auto's die in verhouding erg licht zijn (1600 gr) en niet veel kosten. Ze gaan erg hard 9ook vanwege het gewicht) en gaan op vlakke circuits bijna even hard als de gewone 1/8. Omdat zij wat minder met ophangingen en geometrie kunnen doen genereren ze wegligging met complete diffusers. Bij Kyosho zien we het nieuwe Dnano circuit. Dnano is een 1/43 autootje uit de familie van de Mini Zauto's. Het leuke is dat je zo'n circuit kunt kopen en dan online tegen elkaar kunt racen. Dit kan omdat dan iedereen dezelfde baan heeft en dezelfde omstandigheden. Dan kun je dus letterlijk mondiaal tegen elkaar racen. Je mocht daar ter plekke racen met een Dnano. Ik vond dat ze erg snel gingen en een behoorlijke wegligging hadden. Het circuit was dan ook erg vlak. Oscar Jansen uit de Orion stand heeft me aardig geinfecteerd met het 1/42 virus. Deze auto's rijden met het bekende 2,4 Ghz systeem waardoor storing nihil is. Verder zagen we bij Kyosho een doorwontwikkeling van de Evolva, de auto waar Collari wereld kampioen mee werd. En er is een 1/12 on road model die aangedreven wordt door een Sirio motor. Best innovatief allemaal. in de andere hal zagen we het Taiwanese bedrijf Edam. Zij hebben een 1/8 racer genaamd Razor. Dit model bestaat uit een sports versie en een race versie. De Protech VXR van 3 jaar terug is nagenoeg hetzelfde als deze Razor. Bij FG wat nieuwe modellen, zoals een Baja beetle. Zij lijken hun rendement vooral met off road te gaan behalen en dan met name met de alu delen ervoor. Niet veel nieuwe ontwikkelingen op wat bodies na. Bij Graupnet zagen we al de Carisma. Ook van GM waren er natuurlijk behoorlijk wat nieuwe producten. Het eerste, u raadt het al, is natuurlijk ook een 1/8 brushless buggy. Waar hebben we die meer gezien? Verder hebben ze nu ook een 1/6 Monster truck bigscale. Op brushless gebied hebben ze nieuwe regelaars zoals de nieuwe versie Genius en op motor gebied hebben ze de evo motoren als snelle versie's (handgewikkeld) en de Dr speed motoren als eco lijn (machine vervaardigd) De nieuwe regelaar stuurt zowel borstel als borstelloos aan. Bij GS zien we niet veel nieuwe dingen. Een ge upgrade Storm en een Xut. Er bestaan nu wel veel optionele delen voor deze modellen van koolstof an aluminium. Bij Himoto maken ze voor diverse merken aluminium tuningsdelen. Vooral voor HPI was er nogal wat te verkrijgen. Maar ook voor bigscale buggy's. Bij Ho Bao hebben ze de Truggy Hyper ge update. Dit model was al goed voor elkaar, dus is er bij hun niet erg veel veranderd. Bij HPI is er wel wat veranderd. Zo is er een 1/10 mini chassis 150 mm wb model waar vintage kappen op gaan zoals bijv. de Mustang etc. Ok is er van de Trophy nu een eco truggy 1/8. Afgeleid van de Hellfire maar een stuk goedkoper. Verder is er nu de Baja T 26 cc foellie. Humphrey Kolditz was op de HPI stand namens Merit Racing. Merit Racing doet ook Ghiant van Jan de Pooter uit Belgie. Van Humprey kreeg ik te horen dat er nu een spuitbus is van Ghiant die nieuwe uitlaten mooi houdt. Voorheen werd de uitlaat snel lelijk en vies. Als je een nieuwe uitlaat preventief inspuit met dit spul dan blijft deze mooi blinken. Verder is er nu ook van Ghiant een siliconen compound die scheuren in bodies aan elkaar plakt en er voor zorgt dat het niet verder zal scheuren. Merit Racing gaat ook de air brush verf waterbased van Ghiant voeren, dus krijgt Fas Kolor behoorlijk wat concurrentie. Bij Hudy viel vooral op dat ze steeds verder gaan met gereedschappen en met name afstelgereedschap. Ook hebben zij nu een 1/12 pan car. Verder zijn ze bezig met een 1/8 project. Ik hoop snel een Hudy 1/8 racer in mijn handen te krijgen. Pro Models heeft tegenwoordig Ishima en Medial Pro. Ook Ishima heeft een 1/8 brushless buggy ontwikkeld door Claude Lachat. Het mooie van deze buggy is dat deze niet electronisch geremd is maar mechanisch door middel van een extra servo. Deze remt mechanisch op de tussen as. Er liggen 2 Trak power lipo accu's in die in totaal 14,8 Volt genereren. Richtprijs: 450 euro RTR Ook bij Jamara was er een 1/8 electrische brushless buggy te vinden. Deze leek wat meer in het eco gedeelte terecht te komen. Verder hebben ze nu originele SH motoren en ook de Jamara motoren zelf rollen uit de fabriek van SH engines uit Taiwann. Mooie lijn, veruit de mooiste Aziatische motor. Ko Propo lijkt zich steeds meer af te zonderen en alleen op het high level segment te focussen. Er is eindelijk na de Vantage een nieuwe stickzender (die zal ik binnenkort gaan gebruiken). Richtprijs 499 euro En er is een nieuwe serie servo's op de markt. Richtprijs 150 euro per stuk. Bij LRP is het aanbod te overweldigend om daar diep op in te gaan. Wat op viel zijn de brushless spullen en hun levenslange garantie die ze op hun producten geven. Ze zijn bezig met het samenstellen van leuke brushless sets. Zodra hier meer over bekend is meld ik me. Het volgende merk vond ik erg gaaf. Het gaat om het Turkse MCD. Zij maken 1/6 buggy's 26 cc 4wd en rally modellen 1/6 26 cc 4wd. Richtprijs is 950 euro RTR met Hitc servo's en een Acoms 2,4 Ghz zendset. Ze hebben ook een race versie in het aluminium. Bij Motonica spraken we met Stefano Solaroli. Zij hebben een compleet nieuw model. Ook bij Motonica is de classic basic versie ook van groot belang. Zoals eerder gememoreerd is dit een belangrijke klasse in Italie. Ook hebben ze nu een 1/10 200 mm race chassis. Ook zij lijken zich te concentreren op de high end van de markt. Dan komen we bij Mugen. Hier is niet erg veel veranderd. Ze hebben nog steeds de MTX4R en de MRX 4 X. Wel hebben ze een nieuwe bandenleverancier in de vorm van RPM. De test resultaten die oud wereld kampioen Kenji Osaka kon overleggen zijn goed. Verder is het team op off road gebied uitgebreid met de oud wereldkampioen Daniel Reckward. Kortom er gebeurd toch nog voldoende. Dan komen we bij Novarossi. Dit is de motorleverancier voor de 1/8 en 1/10 race sport. Hier sprak ik met Fabio Domanin en Lamberto Collari. Leuk om zulke grootheden eens in het echt te zien. Novarossi heeft een nieuwe 1/8 buggy en on-road motor. De Flash lijn heet deze motor. Dit is een 9 poorts motor afgeleid van de Cordoba versie van Collari. Het Flash carter is van een nieuw soort materiaal gemaakt wat beter warmte geleid. Ook de carburateur is uitgerust met koellichamen voor meer koeling. Bij Novak zien we een mooie regelaar lijn en brushless motoren. Ook zij zitten aan het eind van de markt met echte wedstrijdspullen. Bij OS zien we de nieuwe Speed lijn. Er is een nieuwe 3,5 cc race motor on road en off road. Ook voor de 200 mm is er een nieuw blok die weer voldoen aan alle nieuwe 2009 richtlijnen. Dan krijgen we Pauselli. Van PMT is er nu ook een 1/8 race band. We kennen PMT met name van de 1/5 Kronos en Fenice banden. Ook voor de 1/8 Rallygame zijn zij de belangrijkste banden leverancier. Bij RB lijken de belangrijkste kopstukken te zijn verdwenen en lijkt het mer een Aziatisch tintje te hebben verkregen. Zij komen met een complete Speedline motoren. Bij Roga fuel en Runnertime zijn er wat nieuwe concepten fuel en probeert men zich ook te focussen op de recreatieve rijder. Verder een wat sobere stand vond ik. Bij het Japanse Sanwa hebben ze een nieuwe ERG servo lijn. Die valt in hetzelfde segment als Ko Propop eveneens uit Japan. Bij Schumacher is er een nieuwe 1/10 tourincar eletric powered uit. Verder is de Fusion voorzien van een betere krachtbron en gaat ie weer harder. Wegligging is niet in verhouding tot het vermogen van de motor. Qua betrouwbaarheid is het merk behoorlijk vooruit gegaan. Dan Serpent. Bij Serpent zien we vooral een hoop nieuwe auto's. Zoals de Serpent 966 en de Serpent 240 (1/24 pan car) Vooral de nieuwe achtertrein van de 966 ziet er stabiel en gelikt uit. Het is afwachten hoe dit merk zich gaat ontwikkelen daar ze net uit een faillisement komen. Ook bij Serpent hebben ze op de Italiaanse markt gegokt met de Serpent Classic. Bij Patrick Schafer zien we de nieuwe 09 Shepherd Velox. Dit is een goede doorntwikkelde auto bestaande uit Picco Speed delen. Zeer nette afgewerkte auto. Gemakkelijk om aan te sleutelen. Bij Sirio zijn we weinig vooruitgang. Wel hebben ze iets aan hun prijzen gedaan waardoor de Star engineering motoren interesanter worden voor een ieder. Ik denk dat met name de Italiaanse Rally game rijders veel gebruik van Sirio motoren zal maken. Ook op de Classics stonden nogal wat Sirio motoren. De Vega stand stond ook in de hal waar Edam stond. Dat is best jammer daar zij een mooie stand hadden met vele nieuwe mooie producten. Een voorbeeld is de nieuwe 9p on-road motor en de SPM koppeling. Bij Team Magic zagen we een nieuw concept 1/10 200 mm racer. Hier is vooral gelet op het zwaartepunt. Bij Thunder Tigre is men vooral de drift richting uit gegaan. Ook vinden we hier diverse motorfietsen, wat ook wel leuk is. Ze hebben nogwel wat professioneler spul maar dit lijkt meer naar achteren geschoven te zijn. Als laatste komen we dan bij Traxxas. Zij hebben niet veel nieuws maar zijn wel veel goedkoper dan voorheen geworden. We zien er de Rustler, Stampede, Revo etc. Zo dat was in vogelvlucht de beurs van 2009 in Nurnberg. ![]() Ko Propo losse modules en nieuwe stick zender. ![]() ![]() LRP Vector brushless motor ![]() Turkse MCD 1/6 buggy 4wd 26 cc bigscale ![]() Motonica 1/8 ![]() Motonica 1/10 ![]() ![]() Mugen MRX 4 X ![]() De nieuwe RPM banden lijn ![]() ![]() Nova Flash ![]() ![]() ![]() ![]() Novarossi stand ![]() Novak brushless ![]() ![]() OS Speed ![]() Pauselli PMT banden ![]() ![]() ![]() RB Motoren ![]() Roga fuel ![]() Runnertime fuel ![]() Sanwa servo's. ![]() Schumacher 1/10 ![]() Schumacher Fusion ![]() Serpent 1/12 ![]() Serpent 240 ![]() Serpent 966 ![]() Nieuwe achtertrein ![]() Serpent classic ![]() ![]() Shepherd Velox 1/8 ![]() ![]() Sirio motoren ![]() SPM Koppeling ![]() Vega motoren ![]() Vega stand ![]() ![]() ![]() Team Magic ![]() ![]() ![]() Thunder Tigre ![]() Traxxas auto's ![]() Traxxas stand |
|