Het lezen van gloeipluggen

Technisch dossier

De pro's monitoren hoe goed de motor loopt door het "lezen" van de gloeipluggen.
Nadat zij gereden hebben, bekijken ze de kern van de gloeiplug.
(het spiraaltje of gloeikern)

Als de motor goed getuned is en goed loopt, dan zal de gloeikern glimmen of een licht grijze kleur hebben.
En de vorm zal uniform zijn zelfs na een zware run.
Hoe armer je de motor zet, hoe grijzer deze zal worden.
Ook zal de gloeikern er vervormd uitzien.
Deze zichtbare tekenen waarschuwen je, dat jij de motor te arm laat draaien!
Als dit het geval is, vervang dan de gloeiplug en zet je HSN onmiddellijk een stuk rijker en stel je motor opnieuw af.

Voordat je een gloeiplug vervangt, zorg er dan wel voor dat de omgeving van de plug vrij is van vuil.
Als de motor afgekoeld is Spuit dan de omgeving van de plug schoon met nitrocleaner of als dat niet voorhanden is met een beetje water of als dat niet voorhanden is met een beetje brandstof.
Houdt de motor op zijn kop zodat het vuil en restjes eraf vallen.
Als je dit niet doet, dan heb je kans dat het vuil in de opening valt als je de gloeiplug verwijderd.

Plug 1: Te arm
Deze plug komt uit een motor die veel te arm stond getuned.
De behuizing is met olie bedekt maar men kan duidelijk zien dat de gloeikern ingevallen is.
Hierdoor weten we dat het veel te heet is geweest en dat de gloeikern bijna gesmolten is.
Als we de motor zo hadden laten doorrijden zou uiteindelijk de gloeikern gesmolten zijn en los zijn gekomen van de gloeiplug.
En dan moet je net geluk hebben dat deze naar buiten geblazen wordt door de uitlaat en niet vast komt te zitten tussen de zuigerwand en de zuiger.

Plug 2: Normaal
Zo ziet een redelijke frisse gloeiplug eruit in een goed getunde motor.
De behuizing ziet er redelijk schoon uit.
En de gloeikern glimt en ziet er niet vervormd uit door oververhitting.

Plug 3: Te rijk
Deze komt van een motor die te rijk getund is.
De gloeikern is zwart geblakerd omdat de brandstof niet volledig heeft kunnen verbranden.
Dit zou er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat de motor moeilijk te starten is en niet lekker loopt.

Plug 4: Oud en versleten
Deze plug ziet er ongeveer zo uit als het zou moeten zijn.
Maar is bijna versleten.
Zoals je kunt zien de eerst draadjes van de gloeikern er redelijk schoon uit en een beetje wit van kleur.
Dit is een optimale tot bijna arme mix van brandstof.
Een motor met deze plug zal het goed doen.
Maar zal te arm zijn als het weer warmer zou worden.

De ene gloeiplug is de andere niet.
De temperatuur ratings (heet naar koud) zijn per fabrikant verschillend.
Dus er is geen manier om een goede vergelijking te maken tussen gloeiplug fabriekanten.
Zo is de koude plug van fabrikant A als de koude plug van fabrikant B. Rossi gloeipluggen lopen van "cold' naar "very cold".
Maar Trinity geeft aan dat de Rossi "very cold" R5 is vergelijkbaar met de McCoy's "hot nr 59 of een O.S A3, de rest van de Rossi pluggen zijn trapsgewijs kouder.

Waarom geen directe vergelijking?
Omdat er een afwezigheid is van een "rating" standaard en omdat de elementen waaruit een gloeiplug bestaat, per fabrikant anders zijn.
Dit maakt het nog ingewikkelder om een vergelijking te maken.
Gelukkig geven de meeste fabriekanten hun eigen rating tabel aan:

Enya
No. 3 - Hot
No. 4 - Medium hot
No. 5 - Medium cold
No. 6 - Cold

O.S.
A3 - Hot
8 - Medium hot
A5 - Medium Cold
R5 - Cold

McCoy
MC59 - Hot, low to medium nitro
MC8 - medium
MC9 - Cold

Traxxas
3231 - medium
3230 Hot

Picco
P3S - Hot
P5S - Medium
P7S Cold

Rossi
R5 - Extra cold
R6 - Cold
R7 - Cold
R8 - Very cold

Sirio:
S6 Turbo - Medium
S7 Turbo - Cold
 
Archive Pictures by Fabien Mannien