|
Technisch dossier De pro's monitoren hoe goed de motor loopt door het "lezen" van de gloeipluggen. Nadat zij gereden hebben, bekijken ze de kern van de gloeiplug. (het spiraaltje of gloeikern) Als de motor goed getuned is en goed loopt, dan zal de gloeikern glimmen of een licht grijze kleur hebben. En de vorm zal uniform zijn zelfs na een zware run. Hoe armer je de motor zet, hoe grijzer deze zal worden. Ook zal de gloeikern er vervormd uitzien. Deze zichtbare tekenen waarschuwen je, dat jij de motor te arm laat draaien! Als dit het geval is, vervang dan de gloeiplug en zet je HSN onmiddellijk een stuk rijker en stel je motor opnieuw af. Voordat je een gloeiplug vervangt, zorg er dan wel voor dat de omgeving van de plug vrij is van vuil. Als de motor afgekoeld is Spuit dan de omgeving van de plug schoon met nitrocleaner of als dat niet voorhanden is met een beetje water of als dat niet voorhanden is met een beetje brandstof. Houdt de motor op zijn kop zodat het vuil en restjes eraf vallen. Als je dit niet doet, dan heb je kans dat het vuil in de opening valt als je de gloeiplug verwijderd. Plug 1: Te arm Deze plug komt uit een motor die veel te arm stond getuned. De behuizing is met olie bedekt maar men kan duidelijk zien dat de gloeikern ingevallen is. Hierdoor weten we dat het veel te heet is geweest en dat de gloeikern bijna gesmolten is. Als we de motor zo hadden laten doorrijden zou uiteindelijk de gloeikern gesmolten zijn en los zijn gekomen van de gloeiplug. En dan moet je net geluk hebben dat deze naar buiten geblazen wordt door de uitlaat en niet vast komt te zitten tussen de zuigerwand en de zuiger. Plug 2: Normaal Zo ziet een redelijke frisse gloeiplug eruit in een goed getunde motor. De behuizing ziet er redelijk schoon uit. En de gloeikern glimt en ziet er niet vervormd uit door oververhitting. Plug 3: Te rijk Deze komt van een motor die te rijk getund is. De gloeikern is zwart geblakerd omdat de brandstof niet volledig heeft kunnen verbranden. Dit zou er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat de motor moeilijk te starten is en niet lekker loopt. Plug 4: Oud en versleten Deze plug ziet er ongeveer zo uit als het zou moeten zijn. Maar is bijna versleten. Zoals je kunt zien de eerst draadjes van de gloeikern er redelijk schoon uit en een beetje wit van kleur. Dit is een optimale tot bijna arme mix van brandstof. Een motor met deze plug zal het goed doen. Maar zal te arm zijn als het weer warmer zou worden. De ene gloeiplug is de andere niet. De temperatuur ratings (heet naar koud) zijn per fabrikant verschillend. Dus er is geen manier om een goede vergelijking te maken tussen gloeiplug fabriekanten. Zo is de koude plug van fabrikant A als de koude plug van fabrikant B. Rossi gloeipluggen lopen van "cold' naar "very cold". Maar Trinity geeft aan dat de Rossi "very cold" R5 is vergelijkbaar met de McCoy's "hot nr 59 of een O.S A3, de rest van de Rossi pluggen zijn trapsgewijs kouder. Waarom geen directe vergelijking? Omdat er een afwezigheid is van een "rating" standaard en omdat de elementen waaruit een gloeiplug bestaat, per fabrikant anders zijn. Dit maakt het nog ingewikkelder om een vergelijking te maken. Gelukkig geven de meeste fabriekanten hun eigen rating tabel aan: Enya No. 3 - Hot No. 4 - Medium hot No. 5 - Medium cold No. 6 - Cold O.S. A3 - Hot 8 - Medium hot A5 - Medium Cold R5 - Cold McCoy MC59 - Hot, low to medium nitro MC8 - medium MC9 - Cold Traxxas 3231 - medium 3230 – Hot Picco P3S - Hot P5S - Medium P7S – Cold Rossi R5 - Extra cold R6 - Cold R7 - Cold R8 - Very cold Sirio: S6 Turbo - Medium S7 Turbo - Cold |
|