Startprocedure

Wat te doen voor het starten. (koudstart)

Bij een koudstart (of een inloper met klemming) werken we de start procedure af in 5 stappen.

Stap 1.
We controleren of alle brandstof en drukleidingen op de juiste manier aangesloten zitten en voor de controles halen we even het luchtfilter eraf.

Stap 2.
Nu halen we de drukslang los van de uitlaat en blazen hierop nadat we getankt hebben.
Er moet in de aanzuigkelk van de carburateur (venturi) brandstof te zien zijn.
Als de druppel brandstof hier aankomt geven we 1 keer handmatig gas zodat de druppel in de motor terecht komt.
De auto heeft geen brandstof pomp dus als de brandstof al in de motor zit (nooit meer dan die ene druppel van het aanblazen ivm verzuipen) dan scheelt ons dat 30 keer trekken of een Rotostart belasten.

Stap 3.
Tijdens het starten draaien we de plug een 10e slag los om klemming en compressie te verliezen.
Of we nu gaan trekstarten, rotostarten of op een startkist dit maakt niet uit.
We maken het de motor iets gemakkelijker door wat compressie te verliezen en belasten zo de startspullen een stuk minder.
Alle leidingen zitten nu weer gewoon aangesloten.

Stap 4.
Voor we gaan starten controleren we eerst of de ontsteking het doet door de plug eruit te halen en even handmatig te controleren of deze gloeit.
Nu hebben we dus al lucht (filter is er nog steeds af, controleer deze op weerstand door er doorheen te blazen en regelmatig schoon te maken en weer in te olien)
brandstof, (want die kwam in de kelk terecht) en ontsteking (we zien dat de gloeiplug gloeit) Dit zijn de 3 ingredienten voor verbranding.

Stap 5.
Voor de zekerheid controleer ik ook regelmatig of mijn uitlaat nog open is door op de drukslang te blazen. Als je weerstand voelt moet de uitlaat gereingigd worden of misschien wel uitgebrand worden.
Dit is afhankelijk van het rizinus olie recidu.
Met name de doorstromingsgaten in de kelk willen weleens dicht gaan zitten.

Fouten detectie

Stap 1.
Als er leidingen los zitten of gescheurd zijn, vervang deze dan.
Controleer ook de tankafdichting, hier langs kan drukverlies onstaan.

Stap 2.
Als de brandstof niet in de kelk terecht komt ligt dit aan verstopte leidingen, of de carburateur staat te krap qua lucht of brandstoftoevoer afgesteld.
Zet deze dan wat ruimer zodat de weerstand voor de brandstof verminderd word en deze wel in de kelk zal verschijnen.
Maak nooit grotere slagen dan een kwart slag.

Stap 3.
Als de motor door klemming vast kost te zitten draai deze dan voorzichtig op het vliegwiel door met een schroevendraaier of een waterpomptang.

Stap 4.
Als de plug niet gloeit, probeer dan eerst een andere plug.
Doet deze ook niets moet je een defect gaan zoeken in de gloeier zelf of diens lader.
Alleen als alles goed is geladen kun je voorgloeien.

Stap 5.
Controleer altijd je in en uitlaat op weerstand.
Hou alles goed schoon en bij weerstand zowel in filter of in de uitlaat gelijk reinigen.

 










Archive Pictures by Fabien Mannien