Neo Maximum Nitro T21 Pro

Neo 200 mm Racer
Deze auto heeft diverse belangrijke veranderingen t.o.v. zijn voorgangers.
De Nitro Maximum 1/10 Touringcar .12. Deze maand een bouwimpressie van de Neo Nitro T21 Maximum.
De T21 Pro heeft een aantal koolstof onderdelen en een versnellingsbak.
Buiten dit heeft de Pro een "Cenforce" koppeling.
Dit is een centrifugaal koppeling die volledig instelbaar is en erg goed is afgeleverd met lagers en stalen motor tandwielen.
Het moment dat zoīn koppeling oppakt kun je zelf bepalen, echter zal deze koppeling altijd een grotere klap geven dan de schoentjes koppeling van de Sport.
Kortom, de auto zal sneller accelereren.
Doordat de Pro diverse tandwielen kent kun je je eigen versnellingsbak samenstellen.

Zo kun je kiezen voor meer trekkracht en minder topsnelheid, of andersom.


De T21 wordt)afgeleverd met:
" 1 instelbare kogeldifferentieel
" 8 kogellagers
" instelbare PTFE behandelede aluminium dempers
" instelbare camber en toe-in
" inclusief body Akkoord of Alfa en stickers
" Aluminium chassis

Extra:
" carbon radioplaat en schokbrekersteunen
" Vrijloop as voor
" anti-roll bar voor en achter
" 2- speed versnellingsbak
" CENFORCE competitie koppeling

Het bouwen

1. Via een duidelijke handleiding zijn we eerst het differentieel gaan bouwen.
Deze is van een hard staal gemaakt, welke zeer slijtvast is.
Aan de voorkant gebruiken we een vrijloop as.
Je krijgt minder stuur en de achterkant wordt minder nerveus.
De auto zal een stuk minder gemakkelijk uit breken.
Ideaal voor op het circuit.
Buiten dat rolt de auto fantastisch.
Het geeft de auto meer wegligging en corrigeert foutjes gemakkelijker.

De differentiŽlen zijn zeer gemakkelijk af te stellen door met een pen aan de zijkant erin te duwen en de zijkant te verdraaien.
Zo kun je het differentieel meer of minder sper geven.
Dat wil zeggen hoeveel het differentieel moet corrigeren.
We hebben licht vet gebruikt, zodat de diffs lekker soepel lopen en hun werk goed kunnen doen.

De T21 heeft zowel aan de voorkant als aan de achterkant stabilisatoren.
De hevels voor deze stabiīs zijn van nylon gemaakt.
De stabilisatoren zorgen vooral in bochten dat de auto niet snel "omvalt" door te veel grip.
Op het rechte stuk biedt het bovendien een toegeeflijker weggedrag.
De auto zal minder nerveus zijn. Als optioneel onderdeel zijn de aluminium hevels verkrijgbaar.

Het is een nieuwe modificatie t.o.v. de nylon uitvoering.
Je kunt de stabilisatiestang nu met 2 schroefjes los gooien.
Zonder dit voorheen met een tang te moeten doen.
Buiten dat biedt het meer stevigheid en zorgt dus ook voor een preciezer stuurgedrag en voor meer stabiliteit.
Je auto zal nu niet zo snel meer afwijken.

De meenemers van de auto zijn van nylon gemaakt.
Optioneel zijn er ook aluminium meenemers voor de 1/10 touringcars van Neo.
Het is een nieuwe modificatie t.o.v. de nylon uitvoering.
Deze meenemers zullen niet zo makkelijk dol slaan. Ze zijn paars geanodiseerd.
Zeer slijtvast!
De schommel armen van de Pro worden gescharnierd door 3 mm pennen.
Ik heb de pennen met een fijn schuurpapier een beetje op moeten schuren nadat ik ze 1 voor 1 in de boormachine heb ingespannen.
De schommelarmen gaan nu soepeler en vallen uit zich zelf terug.
Hierdoor kunnen de schokbrekers nog beter hun werk doen.

Verder vond ik het een erg mooi systeem waarmee de stuurblokken aan de schommelarmen gemonteerd zijn.
Deze zijn aan elkaar bevestigd middels een tweetal pivot kogels zoals we tegenwoordig ook in de 1/8 modellen zien.
Deze kogels worden met het draadeind in de armen geschroefd naar gelang welke camber hoek je wilt hanteren.
De speling van deze kogels in de stuurblokken en achter in de up-rights (achter lager blokken) wordt zeer simpel ingesteld met aluminium moeren met een pakking er tussen.
Schroef je deze aan , creŽer je minder speling. De schommelarmen zelf zijn met zoīn 30 % glas erin gespoten en zijn dus zeer stijf en slijtvast.
Ook deze bieden dus een betere werking voor de schokbrekers.

De schokbrekers zijn behandeld met een PTFE behandeling, d.w.z. dat deze een teflon behandeling ondergaan hebben en dat de werking van deze schokbrekers nog zachter en efficiŽnter is.

Gepaard met de teflon zuigers met 2 of 3 gaatjes heb je helemaal een prima werking.

Om de schokbrekers gemakkelijk af te stellen heb je nu speciale aluminium afstel ringen met o-ringen erin verwerkt.
Deze o-ringen zorgen ervoor dat de afstel ringen niet gemakkelijk verlopen.
Standaard zitten er spacer clips bij de schokbrekers verwerkt.
Deze spacer clips bepalen per 1, 3 of 5 mm de rijhoogte van je auto.
Het voordeel hiervan is dat de afstand en dus de rijhoogte links en rechts gelijk is.

Je hebt voor deze touringcar 5 verschillende gradaties schokbrekerveren.
Deze veren hebben per kleur verschillende hardheden.
Standaard in de kit zitten de middelste gele gradatie veren.
Deze bieden een zeer nette wegligging voor dit racemonster.
Je kunt de wegligging optimaliseren door verschillende veren te kiezen.
De setjes veren worden per gradatie zowel voor als achter geleverd.

De T21 heeft standaard een koolstof remplaat met een flenslager erin verwerkt.
Deze zorgt dat de rempaal zeer soepel zijn werking kan doen.
De rem zelf bestaat uit een stalen ventilatieschijf.
De remplaten hebben een speciale siliconen voering welke de remschijf afremt.
Buiten dat geeft het rem bracket een extra stevigheid aan de lagerblokken.

De voortrein is net als bij de 1:8 modellen geheel traploos in te stellen. Zowel de caster, camber als de sporing van de auto is geheel onafhankelijk te bepalen naar gelang het circuit.
Het aandrijfgedeelte is van een zeer hard staal gemaakt en zal niet hard slijten.
De steekassen van de auto zijn zeer gemakkelijk te verwijderen en onafhankelijk opgesteld van de wielassen.
Dit in tegenstelling tot concurrerende merken, waar de steekassen veelal vastzitten aan de wielassen of aan de differentiŽlen.

Voor de voorsporing van de auto heb ik de aluminium stuurassen gehanteerd.
Deze bieden een gemakkelijkere afstelling dan de originele.
Doordat deze stuurassen zowel linkse als rechtse draad kent, kun je door simpelweg met een pinnetje in het gaatje van deze as de sporing verstellen, van toe-in naar toe-uit.
Aan de voorkant heeft de Nitro Pro een stootbumper van foam.
Deze foam-bumper zorgt ervoor dat de body in zijn natuurlijke vorm blijft en buiten dat vangt hij natuurlijk in geval van crashes de nodige klappen op.

De T21 maakt gebruik van de sterke kevlar snaren.
Bando levert deze snaren.
Dit type snaar wordt al jaren gebruikt in de 1:8 sport.

Deze snaren zijn nu in kleine uitvoering voor de T21 aanwezig.

De ontvanger is zeer mooi weggewerkt in een spatwaterdicht bakje samen met de voedingscellen van de ontvanger.
Dit zorgt voor een mooie afwerking en is zeer storingsvrij.
Dit systeem is zeer onorthodox daar vergelijkbare merken hun RC-apparatuur op traditionele wijze bevestigen.

Voor de afstelling van de Nitro Pro heb ik het caster/camber setje van Neo gehanteerd.
Met deze set heb ik de auto afgesteld op:

" de voorsporing recht
" de stuurblokken (rijhoogte) horizontaal op een vlakke ondergrond afstellen (0 mm)
" hangend camber -1 graad
" caster 3 mm
" de achtersporing 4 mm op de voorvelgen gemeten
" rijhoogte lager blokken 6 mm op vlakke ondergrond afstellen
" hangend camber -2.5 graden

Vooral voor het rijdend camber is deze caster/camber set onmisbaar.

Prijs indicatie €349,-
 
















Archive Pictures by Fabien Mannien