Zondag 20 Juli 2008

Training met Orfeo, Stein en Lex

Afgelopen zondag hebben we met z'n vieren een training ingelast.
Allen reden we met de MidPro 4wd.
Ik en Lex met het oude type en Orfeo en Stein met het nieuwe type.
Hier zit niet veel verschil tussen.
Aan de oude versie valt iets meer af te stellen en weegt iets zwaarder (80 gram).
De nieuwe versie is gemakkelijker af te stellen en rijdt iets soepeler.
Met name de teflon diffs veroorzaken dit.

Bij het oude type kunnen we wel de ophangingspunten versterken met de aluminium hevels.
Het nieuwe type kent een hele nieuwe ophanging.
Voordeel van de nieuwe voortrein is dat deze gemakkelijker valt af te stellen.
Stein reed met de standaard regelaar van HPI met de Firebolt motor 15 turns.
Zijn banden zijn zo'n 64 tot 65 mm diameter.
Stein gebruikt tandwiel 122 als spur 64 pitch x pinion 34 tands.

Zo'n Firebolt is eigenlijk een super Mabuchi standaard motor met glijlagers etc maar wel met een geventileerd 15 wikkelingen anker.
Zo'n verplaatsing als Stein past ook alleen bij de Mabuchi series.

De formule voor verplaatsing is:

diameter achterwiel x Pi (3,14) : spurtandwiel (aantal tanden) x pinion (aantal tanden)= verplaatsing.

Lex heeft het oude type auto maar wel met een vrijloop as.
Dit resulteerde in een rolsnelheid waar je U tegen zegt.
Het werkt eigenlijk als volgt:
Je hebt 2wd rechtuit maar in de bochten heb je 4wd.
Het geeft wel een grotere draaicirckel omdat de auto verminderd op de motor afremt.
Lex rijdt normaal gesporken met een GM no limit regeaar en een Corally 12turns gold motor.

Nu reedt hij met een Traxxas regelaar en een samengestelde 16 turns.

Toch was dit vooral een krachtige combinatie, zijn topsnelheid was weer niet zo spektakulair.

Qua banden reed Lex op 63 mm thermische compounds.
Deze moet wel wat opwarmen maar geven daarna goed grip af.

Ik zelf reed met het oude type Maximum met de pivot kogel voortrein, stalen diffs rondom, Reedy 13/2 motor, Novak Racer regelaar.

Qua overbrenging gebruikte ik 127 tanden bij een pinion van 31t.

Qua banden zat er Take off 62 mm banden op.
De body was een 190 mm Dodge Stratus.
Met de diffs rondom had ik verminderde rol uit maar weer wel een kleine draaicirkel en veel motorrem.
Je kunt dit soort keuzes (diff of vrijloop) per circuit bepalen.

Als laatste Orfeo.
Orfeo reedt een Jamara no limit regelaar brake.
13 turns Corally Gold motor.
HPI banden 62 mm
Overbrenging 122 tanden om 31 tanden.
Hij had goede trekkracht en iets te weinig roll.
Wel was de draaicirkel erg kort van hem.
Orfeo reed met de Alfa body gespoten door Stein.

Resume:

De Nicad accu's geven nog steeds de hoogste gemiddelde spanning af waardoor we erg veel kracht en snelheid ontwikkelen.
Uiteraard rij je veel langer met een Nimh accu vanwege de capaciteit.
Hoe extremer je motor is deste lager je met je verplaatsing moet gaan.
Hoe extremer je motor deste meer Amps je uit je accu vergt dus dan moet je wel op een gegeven moment Nimh gaan gebruiken.
Hiernaast zie je nog een foto van teflon zuigers en een PTFE shock huis om alles wat zachter en frictiewerend te maken.

Vrijloop levert een grote roll op maar een grote draaicirkel (gaat ten koste van de tractie).
Diffs leveren roll vermindering op maar ook een grote motor rem en een kleine draaicirkel.
Je kunt deze keuzes per circuit maken.

Ik denk dat we klaar zijn voor 16 & 17 Augustus.

 




Vrijloop as



Met deze stelmoeren kunnen we de rijhoogte afstellen.





Op het oude type gebruiken we deze aluminium hevels voor meer stabiliteit.







Teflon zuigers



PTFE teflon behandeld shockhuis

Archive Pictures by Fabien Mannien