Motoren 2005

Motorafstellingen

Carter

Het carter en de koelkop zijn van een speciaal soort aluminium gemaakt, dat beter warmte geleid, zonder dat het vermogen minder wordt.

Omdat de motor niet zo warm wordt kan met de motor een armer mengsel gestookt worden.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden.
Dit huis heeft bewezen een zeer zuiver en betrouwbaar carter te zijn.
Om de warmte nog beter te begeleiden heeft het carter ook extra koelribben en dankzij zijn nieuwe ontwerp biedt het ook meer stevigheid en balans aan de krukas.

Cylinder/verbrandingskamer set

Deze set bestaat uit twee gedeeltes, een losse koelkop en een losse verbrandingskamer.
De kamer is gemaakt van hetzelfde aluminium als de cilinder.
Als er een rebuilt wordt uitgevoerd, zorg dan ervoor dat de set in zijn totaliteit wordt vervangen, d.w.z. een nieuwe cilinder, zuiger en verbrandingskamer.

Wanneer dit dan wordt ingereden, dan slijt alles mooi op elkaar in, met als gevolg de beste compressie en dus ook de meeste kracht die mogelijk is.
De nieuwe kamer heeft een kleinere binnen diameter, deze wordt aangegeven met 4 puntjes aan de buitenkant.

Krukas/carburateur

Met de krukas wang wordt er lucht en brandstof het carter ingeslingerd.
Deze krukas heefteen turboschoep, waardoor deze soepeler en meer naar binnen gooit.
Deze krukas heeft in tegenstelling tot z'n voorgangers ook een 5 mm big-end.
De krukas is asymetrisch om op deze wijze lucht en brandstof op een gelijke, soepele wijze de verbrandingskamer in te krijgen.
Om dit toch in balans te krijgen heeft deze krukas een contragewicht.
De C4 heeft een volledig afstelbare 9 mm carburateur met een uitwisselbare venturi.
Met deze venturi kun je het verbruik van je motor zelf regelen.
Haal je de 5 minuten niet dan kun je van een luchtdoorlaat van 9 mm naar een inlaat van 8 mm gaan.


Zuiger/Cilinder

Het W.K. type zuiger is een CNC vervaardigde licht gewicht zuiger.
Hij is gemaakt van een nieuw soort aluminium en is 25% lichter dan z'n voorganger.
De zuiger biedt de mogelijkheid om de verbrandingsruimte kleiner te houden, door dit verschijnsel is de verbranding feller en efficiŽnter.
Het geeft meer acceleratievermogen.
De cilinder/zuigerset is een ABC type.
D.w.z. een Aluminium zuiger, Bronzen cilinder, verchroomde wand.
Deze set is iets moeilijker in te rijden, maar biedt een veel langere levensduur.

De cilinderbus heeft 8 spoelpoorten (incl. uitlaatpoort, 1 grote en 2 kleine uitlaatpoorten), 2 correctiepoorten voor meer kracht bij laag toerental.

Carterdeksel

Dit is een PTFE getefloniseerd deksel met een o-ring groef en 2 oliegeleiders voor een verbeterde smering.
Deze teflon gaat frictie tegen indien de krukas met drijfstang tegen het deksel zouden komen.
Het is ook erg handig voor het assembleren dat er "up" op het deksel staat.

Drijfstang

Extra Strong (XS) type, met twee bronzen bussen en smeringkanalen.
De inwendige diameter is 5.1 mm.

1.1 stationair toerental

Het stationair toerental wordt afgesteld met het schroefje wat links van de onderdruknaald zit.
(van achteren gezien)
Als de schuif dicht is, moet het spleetje, als je via de inlaatkelk naar binnen kijkt ongeveer 0.4 mm zijn.

1.2 mengsel afstelling

De basis afstelling van de carburateur vindt je door de diepte van de naalden op te meten.
De onderdruknaald achter moet gelijk vallen met het huis van de carburateur: 0.0 mm (=0.000 inch) , de onderdruknaald aan de voorkant moet 2.6 mm zijn (=0.102 inch).
De hoofd sproeier moet ongeveer op 0.8 mm (=0.031 inch) staan.
Hier doe je verder het midden gebied en de eind snelheid mee afstellen.

2.1 luchtafstelling

In hoofdzaak stel je deze af met de voorkant van de onderdruk naald.
Geef telkens maar kleine beetjes in of uit om verschil te horen.
Nooit slagen van meer dan 45 graden en let goed op hoe de motor op pakt.

2.2 stationair toerental afstellen

Als je de stationair naald in draait zal het toerental toenemen en als je deze uitdraait neemt het toerental af.

2.3 middengebied en top snelheid afstellen

Het midden gebied en de top snelheid steigt met de sproeinaald af.
Draai je deze in zal de motor armer gaan lopen (minder smering), snelheid zal toenemen.
Draai je de sproeier uit gaat de motor rijker lopen (meer smering).
De motor maakt een viertakkend geluid en zal minder hard lopen.

2.4 mengsel controle

Je plaatst de auto op een vlakke ondergrond en houdt deze tegen.
Als het toerental stijgt, zonder dat het gas wordt aangeraakt, dan staat de motor te arm.
Als de motor stationair in toeren zakt, dan staat de motor te rijk.
De motor moet moeiteloos 20 seconden stationair blijven lopen, is het minder dan is er iets mis.
Als dit allemaal lukt en het blok blijft 20 sec. lopen dan klopt de basis.
Fijne afstellingen maak je dan op het circuit, lettende op kracht onderin, het oppakken van het vermogen, midden gebied en topsnelheid.

Kop speling:

De juiste hoeveelheid kopspeling is afhankelijk van atmosferische druk en de hoeveelheid nitro.
De basis gaat als volgt:

Je zet de zuiger helemaal bovenin en dan is het de bedoeling dat je de ruimte meet van bovenkant cilinder naar bovenkant zuiger.

Daarna meet je de diepte van je verbrandingskamer (zie foto).

Als de ruimte van de zuiger naar de kamer b.v. 3 mm is en de diepte van de verbrandingskamer 2.7 mm is, heb je een ruimte van 0.3 mm.

De standaard ruimte is 0.6 mm, dit betekent dat je een kopring van 0.3 mm moet bij leggen.
Hoe groter de kopspeling, hoe hoger de topsnelheid, hoe lager her acceleratievermogen.
Hoe kleiner de ruimte, hoe groter de acceleratie, hoe lager de top snelheid.
De bovenkant van de zuiger moet een beetje bruin worden, dit geldt ook voor de zuiger.
Is dit een beetje aan de ruwe kant geworden, dan moet je 0.1 mm kopring bijleggen.
Met deze ringen kun je de ontsteking van een nitromotor vroeger of later zetten.

 


















































Archive Pictures by Fabien Mannien