Motoren revisie

Intro

Voor je de motor uit elkaar gaat halen, moet hij helemaal brandschoon zijn, om te voorkomen dat er vuil in de motor komt!
Begin met de trekstarter te demonteren, door de bevestigings schroeven los te nemen.
Trek voorzichtig de trekstarter van de motor af.
Zorg dat het binnenwerk met het spoeltje waar het trekkoord opzit, en vooral de veer in de behuizing blijft, als de trekstarter uit elkaar springt ben je nog niet jarig!
Uit de motor steekt een asje, met daarop een ‘one way’ lager in een zeskantige behuizing.
(kan ook in de trekstarter zijn blijven zitten).
Als je hieraan draait, neemt hij de ene kant op de motor mee, en de andere kant op draait hij vrij rond.
Let goed op hoe deze op de as zit, hij moet er straks weer op dezelfde manier op.

Nu kun je het carter deksel losmaken ( zit ook met 4 schroeven vast) en samen met het asje wat er in zit verwijderen.
Je kijkt nu zo de motor in, en ziet de krukas en de drijfstang zitten.
Let op bij Force motoren zit er in het asje aan de krukas waar de drijfstang op loopt ( het 'big end') een klein pennetje en daarachter een klein veertje.
Dit hoort bij het start mechanisme.
Zorg ervoor dat je dat niet kwijt raakt!
Nu draai je de schroeven van de cilinderkop los.
Deze kunnen goed vast zitten, het is dan ook zaak om goed passend gereedschap te gebruiken, zodat je de koppen van de schroeven niet kapot draait. Als je nu de kop verwijdert, zie je de bovenkant van de zuiger, en de rand van de cilindervoering.
In deze rand zit een inkeping.
Kijk goed waar deze zit, de nieuwe cilinder moet er weer in dezelfde stand in!
Meestal zit de inkeping precies in lijn met de krukas, en wijst naar de trekstarter toe.
Bij de meeste Force motoren echter staat deze inkeping juist naar de uitlaat poort toe.
Trek nu de cilinder uit het motor blok, deze zit er alleen maar ingeschoven en moet dus vrij gemakkelijk er uit te trekken zijn.
Soms moet je hem even met een tang pakken en trekken.
De zuiger en de drijfstang krijgen nu ruimte om wat heen en weer te kunnen schuiven op de krukas.
Schuif nu de drijfstang van de krukas af (even wat experimenteren met de stand van de krukas, in een bepaalde stand schuift hij er zo af.

Nu kan de zuiger met de drijfstang er aan vast uit de motor genomen worden.
De zuiger zit met een pistonpen aan de drijfstang vast, deze kan er nu in één richting uitgedrukt worden.
Nu kun je de nieuwe set gaan monteren.
Maak eerst alle onderdelen, ook de nieuw te monteren, nog een keer goed schoon.
Controleer het inwendige van de motor, en kijk of de krukas lagers nog goed lopen.
En je geen beschadigingen aan de motor ziet.
Controleer ook of de drijfstang nog recht is.
Vooral na een vastloper kan die nog wel een krom zijn!

Monteer de zuiger aan de drijfstang met de pistonpen.
Deze pistonpen heeft aan één zijde een (meestal wit) plastic ‘dopje’, aan de andere zijde niet.
De pistonpen kan vanaf één kant in de zuiger gedrukt worden (zuiger heeft één groot en één klein pistonpen gat), vanaf de ander kant past hij niet.
De pistonpen moet zo in de zuiger komen dat het open stalen uiteinde in de zuiger zit, en het plastic dopje zichtbaar is.
Nu kan de zuiger/drijfstang combinatie in de motor gemonteerd worden.
Bij de meeste motoren zit en de zuiger een groot rond gat.
(niet bij alle motoren)
Deze zijde moet van de uitlaat afgekeerd in de motor zitten, anders loopt hij niet.
Dus met het gat aan de goede kant de zuiger en drijfstang in de motor doen, en de drijfstang weer op de krukas monteren.

Nu kan de cilinderbus weer gemonteerd worden.
Kijk eerst nog even goed of de pistonpen nog wel helemaal in de zuiger zit, als hij er iets uitgekomen is, kan de cilinderbus er niet langs!
Kijk waar de uitsparing in de cilinder zit, en druk de cilinder bus in de juiste stand weer in de motor.
De cilinder bus heeft 4 sleuven in de zijwand, dit zijn de 3 spoelpoorten en de uitlaat poort.
De Uitlaatpoort is de sleuf die het hoogste in de cilinderwand zit.
Deze zijde moet dus aan de uitlaat kant van de motor zitten.
Meestal zit hij iets gedraaid t.o.v. wat je zou denken dat hij komen moet, maar hij komt automatisch goed te zitten als je de inkeping in de bovenrand precies op het hart van de motor gericht hebt.

Als alles op zijn plaats zit, doe je overal wat olie aan, (after run olie is hiervoor goed te gebruiken) en draai je de motor een paar slagen rond TERWIJL JE JE VINGER BOVEN OP DE CILINDER HOUDT om te voorkomen dat de zuiger de cilinder omhoog drukt.
Alles moet nu normaal ronddraaien behalve op het punt waarbij de zuiger bijna in de bovenste stand staat.
Daar zul je voelen dat hij klemt en de cilinder een stukje omhoog wil duwen.
Dat hoort zo!
Als je zeker weet dat er geen metaal deeltjes of ander zaken in de motor meer zijn, kun je een nieuwe koppakking op de kop leggen en hem daarna monteren.
Dit doe je door de 4 schroeven om en om een stukje in te draaien, totdat de schroeven net beginnen te trekken, terwijl de kop recht op de motor staat.
Vanaf dat punt draai je de schroeven kruislings telkens weer een halve slag vaster, zodat de kop recht blijft.
De kop schroeven moeten behoorlijk vast aangedraaid worden.
Wel een kwart slag voor het breken ophouden!
Nu kan ook het carter deksel ( met een nieuwe pakking) weer gemonteerd worden.
Het asje voor de trekstarter moet er dan natuurlijk ook al inzitten.
Bij de meeste motoren zit aan de binnenzijde een ronde schijf met een uitsparing, deze uitsparing moet de krukas meenemen op hetzelfde punt waar ook de drijfstang op de krukas zit.
Bij de Force motoren moet je dus opletten dat het veertje en de pin weer in de krukas zitten.

Ook hier de schroeven van het carterdeksel weer kruislings vastdraaien.
Het asje van de trekstarter en het lager wat in de zeskant meenemer zit goed ontvetten, dat voorkomt dat de trekstarter gaat slippen.
De meenemer weer in de juiste stand op de as schuiven, zodanig dat de as meegenomen wordt als je de motor in de juiste richting probeert te verdraaien.
Nu kan de trekstarter zelf gemonteerd worden, en als je alles goed gedaan hebt, moet alles weer goed werken!
Gloeiplug erin en klaar is Kees!

De motor moet wel weer netjes ingereden worden, met een iets te ver opengedraaide sproeier, en door er gewoon rustig mee te rijden.
Niet op een bok zetten en de motor één of twee tankjes stationair te laten draaien zoals wel een beweerd wordt, dit is zeer slecht voor een juiste passing van de motor.

 
























Archive Pictures by Fabien Mannien