Circuit Mac de Baanbrekers

Mac de Baanbrekers

DE ACCOMMODATIE

Het formule circuit werd door de Firma Rasenberg Wegenbouw te Breda aangelegd in 1986 en in 1987 geopend.
De toplaag bestaat uit asfalt met daaronder een uitgebreid drainagesysteem, waardoor wateroverlast tot een minimum beperkt kan worden.
De lengte van dit circuit is 257 meter, de breedte 5 meter en het heeft 11 startvakken.
Het is een snelle baan met goede grip, door andere verenigingen beoordeeld met het cijfer 8.
De rijders staan boven op de rijdersstelling, dat ruim is opgezet en tochtvrij.
Er is ook een aparte scheidsrechterruimte aanwezig.
Vóór de rijdersstelling is de pits aangelegd waar de rijders vanaf de baan zo binnen kunnen rijden en vervolgens hun weg op de baan kunnen vervolgen.
De pitsmaat staat onder de rijdersstelling, alwaar hij direct hulp kan bieden (tanken, banden wisselen, sleutelen).
Naast de baan is de huisvesting van de wedstrijdleiding.
Van hieruit wordt de wedstrijd door de wedstrijdleiding geregeld.
Uitgebreide computerapparatuur staat daarbij ter beschikking.
Een lus op de start en finish lijn die in directe verbinding staat met de wedstrijdhome en met de transponders die door de auto’s worden gebruikt, is de perfecte combinatie om de telling per seconde nauwkeurig te kunnen bijhouden.
Achter deze ruimte is het overdekte rennerskwartier gelegen waar gesleuteld kan worden, de paddock.
Een compressor staat ten allen tijde ter beschikking van de rijders.
Sinds 1998 hebben we ook een eigen kantine met terras, het clubhuis.
Een tribune, toiletten, douches, scorebord, aanbouw boven wedstrijdhome etc. behoren tot de toekomstplannen.

Een totaal foto van ons circuit, het gebouw links op de foto is de rijdersstelling waar men zo´n 2 meter hoog staat om daar vandaan de auto´s te besturen.
Daaronder kunnen de helpers met de nodige materialen staan en is direct de pitsstraat waar men veilig de auto´s kan plaatsen.
Laten we even het circuit beschrijven.
Niet iedereen volgt de ideale lijnen, er zijn namelijk wat mogelijkheden om het circuit snel te rijden.
De volgende beschreven lijnen zijn redelijk algemeen en gegarandeerd voor snelle rondetijden.
Een algemeen overzicht van het circuit. We rijden linksom.

Probeer hier in ieder geval de bocht wijd uit te komen tot ver tegen de grasrand.

Probeer hier tot hoog de bocht in te gaan.
Laat het gas even los, stuur tegelijk vol in en geef direct weer vol gas.
Probeer dan dicht langs de curbs het rechte stuk op te gaan en weer in een flauwe bocht wijd uit te komen.
En ja, hij kan vol gas :-)

Dit is niet spannend, probeer langs de buitenrand te blijven.
Aan het einde hoef je niet te remmen, gewoon het gas los en insturen.
Aan de hand van je stuurgedrag van je auto moet je het punt van insturen even opzoeken om hem dicht langs de binnenrand te krijgen.

Zoals hiervoor aangegeven deze linker bocht wijd inkomen en dan zeer kort langs de curbs eruit komen zodat je goed uitkomt voor de volgende bocht.
Deze bocht naar rechts niet te krap beginnen zodat je ook weer goed uitkomt voor de vogende linker draaier.
Als je de hairpin ruim in gaat en ruim uitkomt kan je met een flauwe bocht al vol accelererend vanuit de hairpin het middenstuk op gaan.
Let op, hier ligt de tellus die je niet mag missen.
Hier voor deze bocht volgt eigenlijk het enige rempunt op dit circuit.
Je moet heel wijd in gaan om er krap uit te komen.
Kom je er te wijd uit kom je niet goed voor de volgende bocht en verlies je veel tijd.

Voor het sleutelwerk is er een overdekte pits met ruim bemeten tafels en genoeg ruimte om zeker 60 man te herbergen.
 




















Archive Pictures by Fabien Mannien