|
Klasses Er bestaan een grote reeks in formaten ofwel schaalverhoudingen waarmee gereden kan worden in zowel brandstof al electro uitvoering. Tussen de klasses onderling zijn er verschilen te vinden in uiteraard formaat maar ook kosten in aanschaf, onderhoud en gebruik. De keuze van brandstof en electro is altijd persoonlijk, simpelweg is een electro een kwestie van accu opladen in de auto stoppen en rijden maar kan men de geur en de herrie van een echte brandstof daartegen missen. Beide groepen kennen allerlij afstelmogelijkheden, kreten zoals caster, camber, toespoor, rijhoogte, spoorbreedte, bandencompound, spoiler, demping, vering etc zijn volledig instelbaar, net als bij de echte autosport. Bij electro speelt de soort accu, de methode van het laden, de onderhoud van de motor en de tandwielverhouding een hele grote rol, groter dan de meeste mensen denken. Brandstof daartegen vereist een goede kennis/ervaring in het afstellen van de motor om goede prestaties te halen. Overigens is het bij beide klasses een kwestie van gezond verstand om de juiste spullen naar je ervaring/kunnen te selecteren, bv. iemand die een Fiat Panda of zelfs helemaal geen auto gewend is zal nooit met een Formule-1 auto veilig de pits uit kunnen rijden..... De electro-klasse is onderverdeeld in een aantal afdelingen. CIRCUIT ELECTRO 1 : 10 Het model auto racen met electrowagens is sterk groeiende. Deze vorm van model auto sport kent enkele belangrijke voordelen ten opzichte van brandstof racen. Zo liggen de kosten wat lager en heeft men minder gereedschap en apparatuur nodig om actief met deze sport bezig te zijn. De electrowagens worden ingedeeld in twee klasses : In de standaard klasse wordt met zgn. standaard motoren gereden. Dit zijn door een fabrikant volgens vaste specificaties gemaakte motoren welke niet geopend en/of gemodificeerd mogen worden en een vaste verkoopprijs hebben. De modified klasse is sneller en duurder en deze motoren mogen wel worden aangepast. Internationaal wordt alleen met de modified klasse gereden. In verband met de beperkte capaciteiten van het accupakket worden de wedstrijden verreden in heats en finales die niet langer duren dan vijf minuten. De meest populaire klasse is de tourwagen 190mm, naast dat zijn er meerdere modellen zoals 1:10 F1, 1:10 en 1:12 Group-C maar in de winter wordt er binnen veel clubs ook veel met schaal 1:18, 1:24 en 1:28 gereden. Het voordeel van de kleinere klasses is vaak dat er niet veel ruimte nodig is en veelal om een "funfactor" gaat om de winter toch trainend door te komen. De brandstof klasse is onderverdeeld in een aantal afdelingen. CIRCUIT BRANDSTOF 1: 8 De brandstof racewagen wordt aangedreven door een gloeiplug motor (mini bougie) met een inhoud van 3,5 cc. Deze loopt op methanol vermengd met olie en een percentage nitromethaan. Dit is de snelste klasse op radiografisch gebied. Bij ruim 40.000 toeren per minuut kan de motor een kleine 2,5 pk leveren. Dat lijkt niet veel, echter het stelt de wagen wel in staat om in enkele seconden een top van ± 120 km per uur te halen ! Er wordt in deze klasse gereden op permanente circuits of op afgesloten parkeerterreinen (voorheen Enschede).Er zijn twee verschillende uitvoeringen n.l. "de GT(P)" en de "Group-C ". Men kan met één wagen en twee verschillende carrosserieën in elk van deze klasse uitkomen, want de wagens zijn technisch identiek. De deelnemers worden ingedeeld in categorieën, zodat men tegen rijders van gelijke niveau rijdt. Er wordt nationaal in 2 klasses gereden nl. de NOMAC-cup en de NK-cup, in die laatste zitten de 24 snelsten van Nederland. CIRCUIT BIGSCALE Het materiaal waarmee men rijdt in de BigScale klasse is universeel. Schaal 1:5 en 1:6 wagens zijn voorzien van een ongeveer 4 pk leverende 22 cc tweetakt motor met elektronische ontsteking. De motor draait op mengsmering uit de pomp. Dit heeft het voordeel dat men niet met dure brandstofmengsels hoeft te rijden zoals dat in de B1:8 wel het geval is. Via enkele tandwielparen en/of snaren wordt het motorvermogen op de achterwielen overgebracht. Een centrifugaal koppeling zorgt voor de transmissie. De tandwielverhoudingen kunnen naar aard van het circuit worden aangepast. Meestal wordt een lexan carrosserie gemonteerd in de mooiste uitvoeringen en in de originele DTM modellen. De topsnelheid ligt ongeveer tussen de 70 á 80 km per uur. Brandstof 1:10 Een klasse voor de beginner vanwege de prijzen en beperkt door regelementen. Er zijn 2 uitvoeringen, de 235mm en de 200mm, de 200mm is erg populair aan het worden. 235mm wordt meestal met achterwielaandrijving gereden en hebben het uiterlijk van een DTM model maar door verandering van de kap kan het ook een Group-C of een GT(P) model worden. De auto wordt aangedreven middels een 2.5cc motor en kan ook zo'n 100km/u halen. 200mm is wat meer schaalgetrouw en wordt dan ook alleen met een Tourwagen-model gereden. De auto is aangedreven middels een 2.11cc motor en kan op zijn top ook tegen de 100km/u halen (wedstrijdmodellen). Deze klasse is door veel merken vertegenwoordigd en bestaan in vele uitvoeringen van langzaam tot zeer snel. |
|