In The Picture

John Ermen

Naam:John Ermen
Plaats: ST. Willebrord
Geboortejaar: 1981
Begin met 1:8 RC rijden: In 1990 met een BMT en wat motoren van zijn oudere broer Jack nl. Picco P5 , Top, Rex, Nova Rossi. Na 1 jaar getraind te hebben is hij begonnen met wedstrijden.

1991-1993 F3
1993-1994 F2
1995-1999 F1

In 1991 werd John al meteen 8e in het algemeen klassement van de F3 , waar hij ook ruim de jongste deelnemer van was. Hij won in 1991 dan ook deze klasse.
Hij deed dit met een BMT en wat Nova motoren.
In 1993 reed John zich naar een verdienstelijke derde plek in F2 klasse.
Naar eigen zeggen vond hij en zīn vader het toch nog te vroeg voor een overstap naar de F1.
En zo reed John gewoon nog een jaartje F2.
Hij reed toen overigens nog steeds met de Italiaanse BMT Austin 891.
In 1994 was het zover, John werd Nederlands kampioen met zīn eigen merk Juno in de F2 klasse.
Dat jaar had hij voor het eerst de Nova 2000 motoren tot zīn beschikking gekregen.
In 1995 is John voor het eerst dus A rijder en semi- gesponsord door Nova Rossi en Serpent Excel bereikt hij een 13e plaats in de F1.
In 1996 rijdt hij met een Excel en Nova en Mega motoren in de F1 naar een 8e plaats.
Er zat dus zeker progressie in.
In 1997 krijgt hij een Vector.
Dit was voor hem een nieuwe uitdaging.
Aangedreven door alleen maar Megaīs reed hij naar een 6e plaats overall in de F1 klasse.
In dit jaar maakt John ook zīn debuut als A rijder bij de Grand Prix van Duitsland.
Met een tweede plaats, direct achter Salven, heeft John zīn droomdebuut, welke hij zeker heeft verdiend.
In Maart 1998 laat John zien dat dit geen uitschieter was door zich nogmaals te plaatsen voor een finale van een Grand Prix.
Namelijk die van Frankrijk. Daar word John maar liefst 4e.

Nevenactiviteiten: John heeft meegedaan aan het open Brabants kampioenschap Tam Tech 1:24 race autootjes.
Ook hier heeft hij een groot aantal races op zīn naam weten te zetten.
Hij heeft met een Impact 1:10 en Mega .15 motor deelgenomen aan de Grand Final van 1994, waar hij overigens de Sportsman klasse heeft gewonnen.
En op de E.K. 1:10 te Heemstede is hij 8e geworden.
Momenteel neemt John deel aan een nieuwe winterrace activiteit, namelijk de Nikko Challenge 1:14. Na 3 races staat hij ruim aan de leiding, daar hij alle drie de races heeft gewonnen.
Zijn 1/8 auto maakt gebruik van Ko Propo 2001 Fet servoīs, Ko Propo ontvanger, Ko Propo Mars zender.
Zijn banden zijn van Ufra. De brandstof komt van Jonker Tornado Fuel, welke nu officieel zijn sponsor is.
Grootste prestatie

2e bij de G.P. van Duitsland te Ettlingen, 4e bij de G.P. van Frankrijk en 8e bij de E.K. 1:10 te Heemstede.
Tijdens de jubileum wedstrijd bij de Baanbrekers vindt er een historisch moment plaats.
John finisht namelijk voor zijn broer Jack. Nooit eerder had John van zīn oudere broer kunnen winnen.

Racefilosofie: Altijd rustig proberen te blijven.
Levensstijl: accuraat, aangepast naar gelang de wedstrijden.
Hobby: Internet, John heeft zij eigen Website.
Voorbeeld: Michael Salven vanwege zīn rust en zīn snelheid.
Aansporing om te gaan racen : Zijn broer Jack en zijn vader Ries Ermen, van wie hij veel ondersteuning en geduld heeft ontvangen.
Vrienden in de racerij: Iedereen in de Club en in de F1.
Vijanden in de racerij: Degene die sneller zijn( maar niet heus)
Leukste anecdote: John ging trainen op Groningen zonder body clips. Dus werd zijn chassis ingehaald door zijn kap.
Grootste teleurstelling: Bij de E.K. op Munster gingen er veel te veel motoren stuk.
John rijdt per jaar alle clubwedstrijden die hij kan rijden, alle N.K.īs , G.P.īs-E.K.īs mits ze niet al te ver weg zijn.
Grootste kick: Haalt John uit het helpen van aankomende rijders.

Waarom zwarte geperforeerde schoenen?

Ik prefereer de zwarte schoenen met enige gaten erin omdat deze schoenen het minste kans hebben om te gaan "plakken".
De zwarte schoenen (die ik van een oude clutch shoe heb gemaakt) moet je wel even volboren met gaten van +- 4mm want anders komen de schoenen te snel naar buiten door de middelpunt rond vliegende krachten.
Nadat je de schoenen in 3 stukken hebt gesneden en volgeboord hebt met gaten vervang je deze gewoon met de witte schoenen en je laat het veertje weg.
De reden waarom ik deze schoenen nog meer gebruik is omdat de schoenen minder of geen onderhoud nodig hebben.
En de tweede reden is omdat de schoenen iets sneller naar buiten komen waardoor de acceleratie gegarandeerd feller is.
Je moet wel opletten als je deze schoenen gebruikt dat de speling van de koppeling tussen de 6 en 7 tiende ligt anders krijg je wat problemen met het afstellen van de koppeling.
Nadat je de speling goed in orde hebt gemaakt kun je voor de drukveer een maat van +- 9.5mm gebruiken dit is wel de standaard maat die ik altijd aanhoud en die meestal wel gelijk goed is.

 










Archive Pictures by Fabien Mannien