In The Picture

Wereld record poging rc auto springen

Voor de 3e keer op rij zijn we gevraagd om een demonstratie te komen geven in Rosmalen.

Voorgaande jaren deden we dit met 1/10 auto┤s ter beschikking gesteld door Serpent b.v.
Dit jaar reden we met Neo 1/8 auto┤s daar.
Vanwege een clubwedstrijd op het circuit van Rucphen, heb ik 2 ploegen moeten maken.
Ik wil alle 2 die ploegen bedanken voor hun inzet en toewijding aan de 1/8 racerij.

We hadden dit jaar de gehele hal tot onze beschikking, en hierdoor konden we dan ook een baan maken die vele malen langer en groter was dan voorheen.
Hierdoor werd de baan ook geschikt voor een 1/8 auto.
Om het half uur hebben wij demonstraties verzorgd met deze monstertjes.

Gemiddeld genomen waren er tijdens onze demonstraties zo┤n 200 toeschouwers in de Spijkerhal.
Vooral de mensen die deze auto┤s nog nooit eerder hadden gezien waren aangenaam verrast, daar zo┤n auto van 0 naar 100 in 2 seconden accelereert.
Bij dit circuit was een infostand van Mac de Baanbrekers, waar ge´nteresseerden al hun vragen konden stellen.
Om dit alles te verduidelijken stonden hier diverse modellen ter demonstratie.

Het hele weekend stond tevens in het teken van de wereld Record poging die ik ging proberen.
Het was dus de bedoeling om met een Neo 1/8 auto over een waterbassin van ruim 25 m. te springen.
Als de auto dan weer op 4 wielen terecht zou komen, zou de poging een feit zijn.
Zondag om 14.00 uur was het dan zover.
Na de nodige foto┤s en interviews van Fox Kids en Radio Control kon ik gaan beginnen aan het inspecteren van de baan.
De aanloop leek ons te kort, we voorzagen ook een probleem in de drempel van de roldeur.
Hier moest dus het nodige worden aangepast, alvorens ik aan de poging kon gaan beginnen.
Om er zeker van te zijn dat de auto na de sprong niet teveel schade zou hebben, was er een vangnet aan het einde van het bassin, die al in het water begon.
Toen dit alles geŰgaliseerd was, konden we de auto gaan starten.
Na de instructies van de baancommissaris Arie Penning en de notaris, kon ik mijn eerste poging gaan wagen.

Om er zeker van te zijn dat de aanloop voor de sprong voldoende was, heb ik een aantal keer proef gereden, daarna kon de wereldrecord poging van start gaan.
Om de sprong extra spectaculair te maken waren er vuurwerkfonteinen in het bassin geplaatst.
Hiervan heb ik uiteraard niet veel meegekregen, daar mijn aandacht op de auto gevestigd was.
Toen de auto eenmaal loskwam en met zo┤n 90 km/uur door de lucht vloog, moest ik nog volop gas blijven geven om het recht te houden.
Helaas kwam de auto 30 cm te kort om een wereldrecord te halen.
Gelukkig was de auto wel in het vangnet terechtgekomen, waardoor alleen de achterwielen nat waren geworden.

Omdat de poging toch bijna gelukt was, besloot de notaris dat ik ┤s maandags een nieuwe poging mocht wagen, met de hoop meer succes te boeken.

Voor mijn 2de poging was de aanloop nog iets meer verlengd middels rollen tapijt, zodat een hogere snelheid bereikt zou kunnen worden.
Toen ik eenmaal op de rijderstelling stond en begon met het proefrijden naar de schans, bleek dat de auto toch iets minder grip had.
Nadat ik voor mijn idee genoeg geoefend had, begon ik aan mijn tweede poging.
Doordat de grip te minimaal was, kwam ik een paar keer verkeerd op de schans, waardoor de spanning toch wel erg hoog opliep.
Eindelijk kwam ik met mijn aanloop recht op de schans, maar helaas, halverwege het bassin vond de auto het wel ver genoeg, en hoorden we een grote plons.
De auto kwam middenin het bassin op z┤n dak terecht.

Al met al was het zeker een uitdaging waard, voor mezelf heb ik het als eenmalig beschouwd.

 








Archive Pictures by Fabien Mannien