In The Picture

Race reis Taiwan 2000

Zondag 23 September ben ik naar TaiPei, de hoofdstad van Taiwan vertrokken.

Ik was daar uitgenodigd door het moederbedrijf van Neo Kingstar.
Na 16 vermoeiende uren kwam ik via Bangkok in TaiPei aan.
Ik herkende de directeur van Neo aan zijn zwarte Neo cap.
Ik zelf had een T-shirt van Neo aan gedaan, zodat hij me kon herkennen.
Nu was dat volgens mij niet zo moeilijk, daar ik de enige blanke was in het vliegtuig.
Joseph Wang, de eigenaar, is zelf Japans en dat verschil is goed te zien, omdat de rest van de Taiwanezen op kruishoogte voorbij komen.
TaiPei is een stad van 25 km vierkant, afgezet door aan de ene kant bergen en aan de andere kant de zee.

Na een oriënterend gesprek met David, het hoofd van R&D, werd ik in een eerste klas hotel afgezet.
Het Shangher hotel lag midden in de stad, waar maar liefst 3,2 miljoen mensen wonen. Genaamd TaiPei Hsien.
De Neo fabriek en test circuit lag hier zoŽn 10 km vandaan in een gedeelte dat San Chung City heette.
Het was inmiddels maandag 24 Sept. 19.00. (Taiwan is 6 uur later)

Dinsdags zijn we naar een lokale modelshop geweest die zowel Serpent, Tornado en Corrally verkocht, allen uit Nederland.
Verder hebben we een aantal leveranciers van diverse nylon producten bezocht.
In Taiwan verdiend de gemiddelde volwassen man zoŽn $500 per maand.
Daar moet hij dan zijn complete gezin mee onderhouden.
En daar heb je erg grote gezinnen.
Dus moet er bijgewerkt worden door de vrouw, man en de oudste kinderen.
90% van de bevolking heeft er dus een zaakje bij.
Vandaar dat het zo gemakkelijk is om op elke hoek van de straat iets te laten maken.
De smog in TaiPei is werkelijk gigantisch.
Alle mensen die gewoon op straat lopen, hebben allemaal een masker voor hun mond.
En als je in de bergen op de stad neerkijkt, is het net alsof je boven de wolken zit.
De zon schijnt ook niet echt daar. Ook al is het 36 graden overdag.

Op de woensdag ben ik een beetje gaan tekenen, gewoon wat ideeën die ik na een jaar Neo in mijn hoofd had.
En wat schetste mijn verbazing?
Dankzij de No Nonsense mentaliteit van Taiwan, had ik Žs middags mijn producten al.
Konden we zelfs de andere dag gelijk gaan testen.
Een voorbeeld van een kardan constructie zie hiernaast, samen met de nieuwe shocks.

Erg efficiënt dus!
Die woensdag heb ik Žs morgens wat gewerkt aan promotie fotografie en Žs middags heb ik voor het eerst daar op het circuit gereden met hun nieuwe touringcar.
Grootste verschillen zaten in de tank, batterij en de positionering van deze spullen in de radioplaat.
Omdat touringcar een stuk goedkoper is dan de 1:8 klasse, is deze in Taiwan ook een stuk populairder.

Het circuit viel me veel mee, ik had het me gewoon erger voorgesteld.
Als je op de zwarte lijn bleef, zat je gewoon goed.
En zat je er naast gleed je gewoon in het kunstgras, waar je eigenlijk geen last van had.
Kreeg je zelfs meer grip op.
Dit circuit was niet van een club, ook niet van Neo zelf, maar van een lokale shop, die er toevallig zoŽn baantje bij aan had gelegd.
De rijders moesten daar zoŽn $5 betalen om te mogen rijden en die eigenaar had ook een winkeltje op het baantje en verdiende dus erg goed.

Ook de Donderdag hebben we een lokale shop bezocht, deze zat echter midden in de stad.
Daar verkochten ze werkelijk alles wat op schaal was.
Zeer hectisch qua drukte.
Ik was daar werkelijk de enige boven de 1.70 m.
Je voelt je gewoon super groot en breed, en dat ik hier toch heel gemiddeld ben.

SŽmiddags heb ik weer ideeën getekend die we vrijdags in de 1/8 auto getest hebben.
Dat ging zelfs zo goed dat ik zondags daar een wedstrijd wist te winnen.
Ik had ook de pole met 31 ronden, welk een baanrecord betekende, David had dit eerst met 27 ronden.
Groep C kennen ze daar niet, alleen Lola VDS.
Een trimstrip kennen ze ook niet, dus dat was het eerste wat ik maakte.
Verder was een nieuwe tank en een veranderde positionering van de radioplaat werkelijk een verbetering gepaard met het nieuwe gecoate chassis.
Ook mijn shocks en kardan waren nog perfect in takt na de slopende 30 minuten.

Erg leuk om te doen natuurlijk.
Zaterdag hebben we een beetje sight-seeing gedaan.
Zo is Taiwan eigenlijk pas 150 jaar oud, eerst was het een koninkrijk dat Formosa heette.
En later werd het de republiek van China.
China zelf heeft nog steeds een monarch in de persoon van de Keizer.

Je hebt meerdere fabrikanten in Taiwan.
Buiten Neo heb je bijvoorbeeld Team Magic die het vooral in Azië erg goed doen.
Het continent Europa moeten ze echter nog bereiken.
Wat ik persoonlijk mooi vind aan deze auto, b.v. de 1/10 Vampire, is dat deze al een push rod systeem heeft.
Een trend die je nu bij meerdere merken zie.
Een staaltje van techniek vindt ik de actieve vering.
Ze gebruiken eigenlijk 2 type veren op een schokbreker.
Zoals op de afbeelding, zie je ook 2 verschillende kleuren.
De eerste veer is zachter als de tweede.
De eerste dient dan ook alleen als bump stop.

Ook besteden de Taiwanezen veel aandacht aan ontwerp en vormgeving.
Ze testen niet veel, als het er maar mooi en revolutionair uit ziet.
Veel mogelijkheden om daar te testen heb je ook niet.
Veel wordt uit besteed aan een hoge snelheid circuit in Singapore en Sydney, Australië.
Vooral uit de formule 1 worden veel details over genomen.
Je kunt in Taiwan alles zeer goedkoop laten produceren.
De producten die er vandaan komen hebben een goede kwaliteit en zijn door iedereen te betalen.
Heel anders dan in Europa waar fabrikanten zich juist concentreren op een klein selectief gezelschap die het financieel wel kunnen bolwerken.
STS Madog uit Taiwan hebben b.v. een 1/10 auto 230 mm breed uitgebracht, die met motor zoŽn 25% kost van de prijzen hier.
Het model is gebaseerd op diverse Europese merken.
Erg inventief is het niet, maar wel bedoeld voor de grote markt.
Na een rechtszaak van een concurrerend merk mogen zij echter geen autoŽs meer produceren.
Men is er in Taiwan van overtuigd dat je met veel produceren en voor een laag bedrag aan een breed publiek aanbieden op den duur meer zult bereiken dan de Europese strategie.

De motorfabrikant daar is SH Golden Lion Engines.
Deze fabrikant vervaardigt diverse nitro motoren.
Je hebt de trekstart 2.11 cc compleet met uitlaat, de2.5 en 3.5 cc motoren.
Ook deze technologie is gebaseerd op bestaande Europese technieken.
Het materiaal is best goed alleen niet erg nauwkeurig.
De motoren zijn perfect voor gevorderd niveau.
Echter de wereld top zal deze niet halen.
In deze fabriek wordt ook het merk Force gemaakt.
Deze motor is gebaseerd op dezelfde kennis, alleen gebruiken ze dan betere materialen.
Deze motor is in Europa wel wat bekender.

Ik heb de tempel bezocht waar oprichter van de republiek van China (Taiwan dus)begraven ligt, welke daar erg belangrijk was. De complete cultuur van Taiwan is een beetje gekopieerd.
De religie komt over uit China, de technologie uit Japan etc.
De misdadigers uit China vluchtte zoŽn 150 jaar geleden van China naar Taiwan.
Taiwan zelf is een eilandje van 300 km lengte en een breedte van 120 km.
Hoofdzakelijk wonen er alleen afstammelingen van de Chinezen.
Na ook het strand gezien te hebben ben ik maandag 2 Okt om 9.30 weer veilig geland op Schiphol.

 














Archive Pictures by Fabien Mannien